Winst Heineken stijgt met 10 procent

ROTTERDAM, 15 MAART.De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van Heineken is vorig jaar met 10,1 procent gestegen tot 664 miljoen gulden. Het bierbrouwersconcern kan nog geen prognose voor de winst over het lopende boekjaar geven.

Heineken maakte vanmorgen bekend dat de netto omzet met 4,7 procent is gestegen tot 10,4 miljard gulden. Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers van Heineken vanmorgen.

Rond elf uur noteerde het aandeel, dat gisteren sloot op 326,90 gulden, 3,50 gulden lager. De winststijging van Heineken was lager dan de meeste analisten hadden verwacht.

De totale bierverkopen namen toe met 6,5 procent tot 64,3 miljoen hectoliter. Daarmee handhaaft Heineken zijn positie als de tweede brouwer ter wereld, na het Amerikaanse Anheuser-Busch. De vraag naar premiumbieren zoals het merk Heineken groeide wereldwijd. De verkoop van Heineken steeg met 7,5 procent tot 17,1 miljoen hectoliter.

De afzet van het 'standaardbier' Amstel steeg met 3 procent naar 6,9 miljoen hectoliter. De verkoop van Buckler daalde verder door de voortgaande afkalving van de consumptie van alcoholvrije bieren.

De winst van Heineken werd sterk gedrukt door het effect van de harde gulden ten opzichte van andere valuta's, zoals de Amerikaanse dollar. Bij gelijkblijvende wisselkoersen zou de stijging van het bedrijfsresultaat circa 25 procent hebben bedragen, terwijl die toename nu 12,4 procent bedroeg. Heineken keert over 1995 in totaal 3,50 gulden aan dividend uit.

Heineken signaleert dat in Europa en Noord-Amerika de bierconsumptie stagneert of zelfs licht daalt. Vooral het omvangrijke segment van de standaardbieren heeft hiervan te lijden, wat zich vertaalt in toenemende concurrentie en dalende prijzen.

De vraag naar premiumbieren, met inbegrip van importbieren in de Verenigde Staten, blijft groeien. Maar de groei van het 'premiumsegment' was in Europa iets minder sterk dan in voorgaande jaren. De verkopen van speciaalbieren namen daarentegen fors toe. “Hoewel de traditionele markten nog maar weinig mogelijkheden tot autonome groei bieden, worden hier acquisitiekansen voortdurend zorgvuldig onderzocht”, aldus het bedrijf.

Heineken opende een brouwerij in Thailand en in de sterk groeiende biermarkt in Indonesië nam het marktaandeel en toe.