Meer zwartrijders in Amsterdamse tram

AMSTERDAM, 15 MAART. Het aantal zwartrijders in het Amsterdamse openbaar vervoer is vorig jaar gestegen, ondanks een toename van het aantal controleurs. Dit blijkt uit de jaarlijkse meting bij het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) die in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is verricht.

In de metro werden in 1995 vijf procent meer passagiers zonder geldig vervoersbewijs aangetroffen dan het jaar ervoor: 18,4 procent. In trams zonder conducteur is het percentage gestegen van de 12,5 procent naar 15 procent. Ook in trams met conducteur steeg het percentage zwartijders: van 1,1 procent in 1994 naar 1,7 procent vorig jaar. Op de bus nam het aantal zwartijders met 0,2 procent af tot 1,2 procent.

Wethouder Ter Horst (GVB) spreekt van een verontrustende situatie. Door het hoge percentage zwartrijders loopt het GVB indirect een aanzienlijk bedrag aan rijksbijdragen en opbrengsten mis. De rijkssubsidie voor het openbaar vervoer is gekoppeld aan het aantal betalende passagiers. Het Amsterdamse GVB heeft een tekort van zo'n honderd miljoen gulden.

Ter Horst wil dat het GVB vóór 1 april een aantal maatregelen neemt tegen het zwartrijden. Volgens een woordvoerder van het GVB zullen binnenkort tram- en busbestuurders als controleur in de metro worden aangesteld. Ook komen er nog negentig conducteurs in de trams bij in het kader van de zogeheten Melkert-banen. Vorig jaar schatten controleurs en chauffeurs van de Amsterdamse trams in deze krant het aantal zwartrijders op 40 à 50 procent.