Judith Barry

Judith Barry: On the tip of the tongue. Galerie Xavier Hufkens, Sint-Jorisstraat 8, Brussel. T/m 14 april. Di t/m za 12-18u. Prijzen van 2.450 tot 45.360 gulden.

Judith Barry, die voorheen installaties maakte, brengt nu voor het eerst werk dat je met de term 'videosculptuur' zou kunnen omschrijven. Het eerste werk in de Brusselse galerie van Xavier Hufkens treedt je alvast nieuwsgierig tegemoet. Het is een rechtopstaande, schouderhoge vorm waarvan de huid volledig uit haar bestaat. Los haar, met daar omheen nog eens een verschrikkelijk lange vlecht gewikkeld. Als je dichterbij komt, begint de 'haarhuid' lichtjes te rimpelen. Alsof het werk ademt. Zeer griezelig, dit speciale effect.

Wie over de rand van deze 'haarschacht' kijkt, krijgt een videobeeld te zien van een vrouw die als een gewichtloze astronaut in een onbestemde binnenruimte lijkt te wentelen. Ook zij is 'harig' gekleed, en voor de binnenwanden van haar imaginaire cocon geldt hetzelfde. Waar eindigt deze ruimte, waar begint ze? Onmogelijk te zeggen. Niets is meetbaar, alles vervloeit.

Judith Barry noemde haar tentoonstelling 'On the tip of tongue'. De bedoeling is duidelijk: met haar werk spreekt ze een binnensmondse taal, een lijflijke taal, die de grens van het redelijke en verstaanbare opzoekt. Dat doet ze verder met een exotisch ogend koffertje (met open deksel) dat op een springveer wiebelt. Vanuit de kofferruimte vertellen duivels aangeklede personages hoogst perverse verhaaltjes (onder meer) over pijn en genot. En achterin de ruimte wordt een smachtend vrouwengezicht bedolven onder een constructie die overspannen is met wit gaas, en beschreven met tekst. Barry's werk is mysterieus op een overdadige manier. Ze weet haar woordeloze taal virtuoos in te kleden, maar jammer genoeg houdt het daarmee ongeveer op. In 'On the tip of the tongue' is het onuitspreekbare vooral een vernuftig spektakel.