Kamer: vierde variant HSL laten meewegen

DEN HAAG, 13 MAART. De Tweede Kamer wil dat minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) een vierde variant voor de hogesnelheidslijn (HSL), vorige week gepresenteerd door de Haagse Kamer van Koophandel, “volwaardig laat meewegen” in de besluitvorming. De drie coalitiepartners PvdA, VVD en D66 en het CDA pleiten hiervoor in schriftelijke vragen aan de minister.

De variant van de Kamer van Koophandel Haaglanden is een variatie op de zogeheten Bos-variant, genoemd naar de Zoetermeerse ingenieur die er de ontwerper van is. Aanstaande vrijdag spreekt het kabinet voor het eerst over de hogesnelheidslijn. Het zal daarbij gaan om een keuze tussen de Bos-variant, die loopt langs de snelwegen A13 en A4, en de voorkeursvariant van het kabinet tot nu toe, een tracé door het Groene Hart. Een derde variant, waarbij de snelle treinen gebruik zouden maken van het bestaande spoor via Den Haag, viel eerder als te ingewikkeld af.

Volgens het Kamerlid Leers (CDA), die het initiatief voor de schriftelijke vragen heeft genomen, is het “nieuwe element” in de variant van de Kamer van Koophandel dat nu “de economische betekenis voor de regio Haaglanden en dus ook voor de Randstad duidelijk wordt”. Vooral de bouw van een HSL-station in de buurt van het Prins Clausplein bij Ypenburg zou een economische impuls voor de regio betekenen, aldus de Kamer van Koophandel. Volgens Leers wil de Tweede Kamer bovendien voorkomen dat na het kabinetsbesluit, dat in april moet vallen, een nieuwe variant toch nog een rol gaat spelen.

Overigens heeft Verkeer en Waterstaat door het bureau Kolpron Consultants al een onderzoek laten doen waaruit blijkt dat een HSL-station bij Ypenburg de concurrentiepositie van Haaglanden inderdaad verbetert. Een woordvoerder wees er vanmorgen op dat er verschillende “van dit soort achtergrondstudies” gemaakt worden.