Kirov opera onder Gergjev in Nederland

Voorstelling: De speler van S. Prokofjev door de Kirov Opera o.l.v. Valery Gergjev. Gezien: 11/3 AT&T-theater Den Haag. Decor: George Tsypin; kostuums: Tatiana Nogonova; regie: Teimoer Tsjeidke. Herhalingen: 12, 13/3. (13/3 vervangende dirigent)

In aanwezigheid van premier Kok en een groot aantal ministers, staatssecretarissen en Kamerleden is de Kirov Opera uit St. Petersburg gisteren in het Haagse AT&T-theater aan het Spui begonnen aan een uitvoerig gastoptreden onder leiding van Valery Gergjev.

Eerst zijn er drie uitvoeringen van De speler van Prokofjev, die vandaag en morgen in Hilversum ook op de cd wordt gezet, vanaf zaterdag gaat drie keer Borodins Prins Igor. Tussendoor dirigeert Gergjev ook nog enkele malen zijn Rotterdams Philharmonisch Orkest en volgende week maandag wordt Tsjaikovski's Schoppenvrouw concertant uitgevoerd in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg.

De voorstelling van Prokofjevs De speler is in januari in Milaan in première gegaan als een co-produktie met de Scala. Voor zo'n half-westerse produktie zien de kostumering en het kale eenheidsdecor met zetstukken en goedkope tl-lichteffecten er merkwaardig pover uit.

Naar Russische maatstaven geldt dat nog sterker, want in St. Petersburg houdt men van traditioneel fraaie opsmuk. De abstrahering gaat zelfs zo ver dat in De speler een speeltafel ontbreekt!

Het verhaal van De speler, naar Dostojevski, is erg ingewikkeld en wordt helaas niet boventiteld. Maar de strekking van de zeer naturalistisch uitgevoerde en vaak erg langdurige conversatie-opera is duidelijk: geld verliezen maakt ongelukkig, maar geld winnen is ook geen garantie op geluk.

De zeer expressionistische vitaal-energieke collage-achtige muziek van de 24-jarige Prokofjev werd in 1917 door Russische musici onspeelbaar geacht - het werk ging pas in 1929 in Brussel in première. Onder leiding van Gergjev kreeg de muzikale uitvoering nu een buitengewoon scherp profiel, op de beste momenten zelfs met fenomenaal effect.

De vocale uitvoering met Vladimir Galoezin in de titelrol en Ljoeba Kazarnovskaja als Pauline is er een op hoog niveau: een sterk bewijs voor de superieure kwaliteit van Kirov als ensemble-opera.