Bedrijf uit Woerden verzorgt ook training; Den Oudsten bouwt 75 bussen voor Arafat

DEN HAAG, 12 MAART. Den Oudsten in Woerden gaat 75 streekbussen bouwen voor de Palestijnen. De onderneming heeft hierover een akkoord bereikt met de Union Federation of Bus Companies op de Westelijke Jordaanoever en in Gaza.

Dat is de overkoepelende organisatie van particuliere busmaatschappijen in deze gebieden.Behalve levering van de bussen omvat de opdracht training en technische ondersteuning. De order heeft een omvang van 26 miljoen gulden. Ontwikkelingssamenwerking draagt hiervan 40 procent (10,4 miljoen gulden) bij. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Buitenlandse Zaken gisteren meegedeeld. Den Oudsten wilde geen commentaar geven op de order.

De subsidie komt uit de pot 'ontwikkelingsrelevante exporttransacties'. De Westelijke Jordaanoever en Gaza gelden als gebieden waar te weinig bussen rondrijden. Per 5000 inwoners is er één bus, die vaak ook nog in slechte staat verkeert.

Den Oudsten is niet de eerste bussenbouwer die van de subsidie van Ontwikkelingssamenwerking profiteert. Vorig jaar sleepte onderstellenbouwer DAF Bus uit Eindhoven een order van 32 miljoen gulden binnen van het Ethiopische ministerie van transport. Hier gaat het om de fabricage van honderd stadsbussen, in samenwerking met carosseriebouwer Berkhof uit Valkenswaard. De bijdrage van Ontwikkelingssamenwerking aan dit project bedroeg 19,2 miljoen gulden, ofwel 60 procent.

Zowel DAF Bus als Den Oudsten maakten deel uit van United Bus, een conglomeraat dat eind 1993 failliet ging. De bussenmarkt raakte drie jaar geleden in problemen. Fabrikanten hadden in verband met de verwachte groei van het openbaar vervoer rekening gehouden met een enorme groei van bestellingen, maar die bleven uit door grote bezuinigingen vanuit het overheidskamp.

De onzekerheid in de markt is er sinds die tijd niet minder op geworden, al slagen de bussenbouwers erin (kleine) winsten te boeken. Nog steeds heeft het streekvervoer problemen met de bezuinigingen.

Verder blijft er onzekerheid door de verdergaande privatiseringsplannen en uitbestedingsregels van minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. De traditionele streekvervoerders zijn terughoudend om bestellingen te plaatsen, omdat nieuwkomers zoals het Amerikaanse bedrijf Vancom, immers een deel van de markt kunnen afsnoepen.