Klassieke kassa over decennium verdwenen

ROTTERDAM, 11 MAART. De kassa verdwijnt over vijf tot tien jaar uit de supermarkt. Speciale poortjes met elektronische ogen zullen het werk van vele duizenden caissières overbodig maken. Als de consument onder het poortje doorrijdt, worden de boodschappen in één keer gescand. De consument betaalt door een betaalkaart langs een elektronisch oog te halen.

Die voorspelling doet directeur I. Vos van levensmiddelengroothandel Schuitema (C1000, Spar, Voordeelmarkt) in een gesprek met het vakblad Distrifood. Vos schat dat de kassa waarschijnlijk over vijf jaar, maar uiterlijk over tien jaar uit de supermarkt is verdwenen. In de supermarktbranche werken circa 175.000 mensen, van wie velen achter de kassa. De supermarkten zijn verwikkeld in een felle concurrentiestrijd, waarbij verdere besparing op de loonkosten een belangrijk kostenvoordeel kan opleveren.

Consumenten rekenen in de winkel steeds minder vaak af met contant geld. De pinpas is inmiddels gemeengoed geworden. De volgende fase is de invoering van de chipkaart, een elektronische portemonnee. Bij een 'betaalpoort' zoals Vos die schetst haalt de klant bij het betreden van de supermarkt de betaalpas langs een elektronisch oog, waarna het afrekenen vervolgens automatisch gaat. In Zuid-Afrika test supermarktketen Pick 'n Pay zo'n betaalsysteem, SuperTag genaamd, van computerfabrikant ICL. De Nederlandse vestiging van ICL zegt over hetzelfde afrekensysteem in gesprek te zijn met Nederlandse supermarktketens.

Pikant is dat de 'betaalpoort' waar Vos een toekomst voor ziet verder gaat dan het betaalsysteem waar marktleider Albert Heijn aan werkt. Schuitema is voor bijna driekwart in handen van het moederbedrijf van Albert Heijn, Ahold. Albert Heijn doet thans in 26 supermarkten proeven met een systeem, waarbij de consument zelf zijn boodschappen via een scanner afrekent. Schuitema weigert aan zo'n proef te beginnen.

“Zelf scannen lijkt nu heel bij de tijd, maar de technische ontwikkelingen gaan zo snel dat de betaalpoorten interessanter zijn”, aldus Vos in Distrifood.