De Schelde krijgt nieuwbouworder

Schelde Scheepsnieuwbouw, een onderdeel van Koninklijke Schelde Groep (KSG ) in Vlissingen, heeft een order voor de bouw van een 'multipurpose' zware-ladingschip binnengehaald. De nieuwbouwopdracht komt van scheepswerf De Merwede en is één van een serie van drie. Het schip moet per 1 december 1997 worden opgeleverd. Over de omvang van de order wil KSG alleen maar kwijt dat het om “enkele tientallen miljoenen guldens” gaat.

Scheepswerf De Merwede in Hardinxveld-Giessendam, onderdeel van IHC Caland, had drie orders binnengehaald voor schepen die in korte tijd moeten worden gebouwd. Daarom is besloten dit contractonderdeel door te schuiven naar KSG.

Het 138 meter lange vrachtschip, met 15.700 ton laadvermogen en een containercapaciteit van 910 teu (twentyfeet equivalent units) is bestemd voor de Nederlandse reder Mammoet Shipping. Op het schip worden twee kranen geïnstallerd die elk een hefvermogen hebben van 400 ton.

Met de bouw zijn volgens KSG ongeveer 275 manjaren gemoeid. Hierbij inbegrepen is het werk dat zal worden uitbesteed aan onderaannemers en leveranciers die vast aan de werf verbonden zijn.

De order heeft geen gevolgen voor de reorganisatieplannen van De Schelde.

Eind december maakte KSG bekend 425 banen te schrappen. In januari van dit jaar werd dat aantal nog eens verhoogd met 130.

Schelde Scheepsnieuwbouw kreeg in november vorig jaar ook al een nieuwbouwopdracht.

Het ging toen om de bouw van een dubbeldeksveerboot voor de diensten over de Westerschelde ter waarde van 63 miljoen gulden.