'Aviation' wordt vehikel voor mogelijke doorstart; Fokkerbedrijf uit surséance

ROTTERDAM, 11 MAART. De bewindvoerders van Fokker hebben de eerste zichtbare voorbereiding getroffen voor het faillissement en een eventuele doorstart van de vliegtuigbouwer. Fokker Aviation BV, is uit de surséance van betaling gelicht om te dienen als vehikel voor het onderbrengen van de levensvatbare bedrijfsonderdelen. Het kan ook het instrument worden voor een doorstart.

Vóór aanstaande vrijdag het boedelkrediet voor Fokker afloopt moeten Samsung en de Chinese kandidaat AVIC een bod op tafel leggen. Gebeurt dat niet en lopen ook de pogingen om het bedrijf tijdelijk met Nederlandse partners en hulp van de overheid overeind te houden schipbreuk dan treedt het afbouw-scenario in werking. Op dit moment is volgens ingewijden een bod van Samsung in feite de enige hoop voor redding van de vliegtuigbouw van Fokker. Bij het optuigen van een zogenoemd Oranje-scenario zijn naar verluidt nog steeds geen echte vorderingen geboekt. “Partijen wachten tot de ander het initiatief neemt”, zeggen betrokkenen.

De bewindvoerders zullen in elke scenario de holding, de Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker NV, en de belangrijkste werkmaatschappij Fokker Aircraft BV, failliet laten gaan. De opheffing van de surséance voor Aviation. tot nu toe een lege BV, zegt volgens Fokker niets over de keuze van een van de voorliggende scenario's voor het behoud van (delen van) Fokker. Aviation kan zowel worden gebruikt als vennootschap bij een doorstart, met Nederlandse of buitenlandse partners, maar is ook geschikt als vehikel bij het noodplan.

Fokker Aviation is een lege, administratieve vennootschap, die blijkens de bij de rechtbank gedeponeerde stukken eind vorig jaar een schuld had van 1,8 miljard gulden. De enige crediteur is de NV Fokker, de holding die op het punt staat failliet te gaan.

Als een doorstart met nieuwe partners niet mogelijk blijkt, moet een aantal onderdelen van Fokker in een aparte organisatie komen. Het gaat om Aircraft Services, Project Support, Elmo, Special Products en een deel van Aerostructures. Het gaat dan om de activiteiten op het gebied van service en onderhoud van reeds verkochte toestellen, het defensiewerk en bedrijven die toeleveranties verzorgen. Bij dit meest drastische scenario gaan duizenden van de in totaal 7.600 banen verloren. Vooral de produktievestigingen op Schiphol-Oost, in Papendrecht, Ypenburg en het hoofdkantoor worden dan zwaar getroffen.

De vliegtuigbouwers DASA en McDonnel Douglas zijn niet langer in de race voor samenwerking met het Chinese AVIC. Alleen het Amerikaanse Boeing en AIR , waarin het Franse Aérospatiale, British Aerospace en het Italiaanse Alenia zitten, zijn overgebleven. Dat heeft AVIC-directeur Tang Xiaoping tegenover China Business Weekly verklaard.