Vreedzaam einde kaping van Cyprisch vliegtuig

MÜNCHEN, 9 MAART. Op het vliegveld van München is vanmorgen om 5 uur zonder bloedvergieten een einde gekomen aan de kaping van een Turks-Cyprische vliegtuig. De enige kaper, een Turk, heeft zich overgegeven aan de Duitse politie.

Een woordvoerder van het vliegveld van München, Hans-Joachim Büs, zei dat alle 101 passagiers, voor het merendeel Turken en Turks-Cyprioten, en acht bemanningsleden, ongedeerd uit het toestel zijn gekomen, nadat de kaper zijn actie vrijwillig had opgegeven. Aanvankelijk werd er van uitgegaan dat het om vier kapers ging.

De kaper is een Turk die zei tot zijn daad te zijn gekomen om de onafhankelijkheidsstrijd van de Tsjetsjenen te steunen. Juist de afgelopen dagen laaide in de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny, die in hadden is van Russische troepen, de strijd tussen Tsjetsjeense rebellen en het Russische leger op.

Het toestel, een Boeing 727, was gisteren om zeven uur plaatselijke tijd opgestegen van het vliegveld Ercan bij Nicosia met bestemming Istanbul. Kort voordat het in Istanbul zou landen meldde de piloot dat het vliegtuig was gekaapt en dat het zou doorvliegen naar de Bulgaarse hoofdstad Sofia. Het toestel werd in het Bulgaarse luchtruim door jachtvliegtuigen van de Bulgaarse luchtmacht naar Sofia begeleid.

In Sofia sprak de Turkse ambassadeur in Bulgarije met de kaper, die zich bij hem identificeerde als symphatisant voor Tsjetsjenië. De kaper liet een vuurwapen aan de passagiers zien; dit bleek achteraf een nep-wapen te zijn.

Op het vliegveld van Sofia werd het vliegtuig bijgetankt, waarbij de kaper kort naar buiten kwam om te kijken of alles naar wens ging. Volgens de directeur van het vliegveld bleven de passagiers aan boord. De Bulgaren zouden hebben ingestemd het vliegtuig bij te tanken omdat de kaper dreigde het toestel op te blazen. Het vliegtuig vertrok om kwart voor negen uit Sofia met bestemming München, waar het om twintig over elf landde. Bij het vertrek uit Sofia beloofde de kaper alle passagiers vrij te laten.

Dat gebeurde niet onmiddellijk na de landing in München, waar het vliegtuig naar een afgelegen plek werd gereden. Daar maakte de kaper bekend een verklaring te willen afleggen. De contacten met de kaper, die een Turkse tolk eiste, ging gepaard met grote taalproblemen. Zowel de Bulgaarse als de Duitse autoriteiten gingen er steeds van uit dat het niet om één, maar om vier kapers ging.

Op het vliegveld van München stond een Duitse commando-eenheid (GSG-9), volgens de Duitse televisie bestaande uit 150 à 200 man, gereed om het toestel te bestormen. Voordat dit gebeurde gaf de kaper zich echter over.

Enkele weken geleden kaapten Tsjetsjenen een veerboot, die op de Zwarte Zee een lijndienst verzorgde tussen Turkije en Rusland. De Tsjetsjeense kapers protesteerden daarmee tegen het Russische legeroptreden in de Kaukasus-republiek, die probeert zich los te maken van Rusland. Ook deze actie liep zonder bloedvergieten af. (AP, Reuter, AFP)