Reed Elsevier schort verkoop in Engeland op

AMSTERDAM, 9 MAART. Reed Elsevier heeft de verkoop van haar Britse activiteiten op het gebied van consumentenboeken opgeschort, omdat potentiële kopers voor de divisie te weinig geld overhebben. Dat heeft de Brits-Nederlandse uitgever gisteren bekendgemaakt.

Het uitstel betekent een tegenvaller voor Reed Elsevier dat in de zomer van vorig jaar aankondigde al haar op de consument gerichte uitgaven af te stoten om zich voortaan uitsluitend op de professionele markt te kunnen richten. In dat kader werden onder meer alle dagbladen verkocht, waaronder de Dagbladunie, uitgever van NRC handselsblad en Algemeen Dagblad.

In november van het vorig jaar deelde het concern nog mee dat het desinvesteringsproces vrijwel afgerond was. De verkoop van Reed Consumer Books, de Britse consumentenboeken, bevond zich toen, volgens het concern in “een gevorderd stadium”.

Volgens Reed Elsevier hebben potentiële kopers zo laag geboden, omdat zij zijn beïnvloed door de slechte verkoopresultaten van op de consument gerichte boeken in het afgelopen jaar. De uitgever gaat er echter vanuit dat de resultaten zich weer zullen herstellen, waarna de verkoopprocedure weer kan worden voortgezet.

In de Britse pers hebben eerder onbevestigde berichten gestaan dat de Virgin Group van Richard Branson belangstelling zou hebben voor de divisie. Daarvoor werden bedragen van rond de 100 miljoen Britse ponden genoemd.