Jumbo Hovers

Wie gaat Fokker redden? Komt er een Oranje-getinte oplossing voor de vliegtuigbouwer? Wordt het een Chinese partner? Een Zuid-Koreaanse? Of wordt het toch een zogenoemd afbouwscenario, waarbij alleen de relatief gezonde stukjes van Fokker overeind blijven.

Een bedrijf dat zich als gegadigde voor die 'lekkere brokjes' heeft gemeld is machinebouwer Stork. Door het onderhoud van de 1.200 rondvliegende Fokker-toestellen over te nemen denkt Stork een positie op te kunnen bouwen in de internationale luchtvaart.

Maar Stork is ook betrokken bij het doorstart-scenario met Nederlandse financiers. Blijft Fokker als vliegtuigbouwer overeind, dan houden de diensten waarvoor Stork échte belangstelling heeft, een belangrijke interne klant. Berichten dat Stork wel een 30 procents aandeel in een Fokker II wil nemen wilde bestuursvoorzitter en tevens Fokker-commissaris Hovers gisteren “bevestigen noch ontkennen”. “Wij zijn geen vliegtuigbouwers”, zei Hovers bij de presentatie van de resultaten van Stork.

Toch had het weinig gescheeld. In de jaren twintig heeft Werkspoor, een van Storks voorgangers, wel degelijk een vliegtuig gebouwd: de 'Jumbo' een metalen vrachtvliegtuig voor de KLM. Fokker, dat toen nog alleen met linnen bespannen houten vliegtuigen bouwde, kon de KLM toen niet van dienst zijn. De Jumbo kwam in 1930 in dienst en ging in 1940 verloren bij het bombardement op Schiphol. Door de grote recessie kregen verdere vliegtuigbouwplannen van Werkspoor geen vervolg. De zware motor maakte dat de Jumbo nogal eens op zijn neus terecht kwam. Stork is gewaarschuwd.