Drank en snoep dragen bij tot hogere omzet Ahold

ZAANDAM, 5 MAART. De winst na belastingen van detailhandelsconcern Ahold, eigenaar van Albert Heijn, is vorig jaar met 11,5 procent gestegen tot 456,6 miljoen. Ahold verwacht dit jaar een verdere stijging van de winst. Ahold maakte gisteren bekend dat de omzet van het concern vorig jaar is toegenomen tot 29,6 miljard, een stijging van 2,1 procent. In Nederland nam vooral de omzet van speciaalzaken als drogisterij Etos, drankenzaak Gall & Gall en snoepwinkel Jamin toe.

De groei met 6 procent was vooral een gevolg van het toenemend aantal Etos-vestigingen. Albert Heijn zag zijn omzet met 3,5 procent stijgen. Het bruto bedrijfsresultaat in Nederland steeg van 388,7 miljoen tot 437 miljoen gulden vorig jaar. Het marktaandeel van Albert Heijn bleef praktisch onveranderd met 27,2 procent (1994: 27,1 procent).

De dollarkoers beïnvloedde de winst van Ahold negatief. Bijna de helft van de omzet realiseert het bedrijf in de Verenigde Staten. Bij ongewijzigde valutakoersen was de winst met 17 procent toegenomen. De winst per aandeel steeg van 3,44 tot 3,74 gulden. Ahold bleef daarmee onder zijn doelstelling dat de winst per aandeel jaarlijkse 10 procent moet stijgen. Ahold-president drs. C.H. van der Hoeven zei dat de ongunstige wisselkoersen daarvoor geen excuus zijn. “Valutaire tegenwind is geen blijvende weersgesteldheid.” Van der Hoeven herhaalde een eerdere uitspraak dat hij binnen vijf jaar een winstverdubbeling bij Ahold verwacht.

Buiten Nederland realiseerde Ahold in Europa een bedrijfsresultaat van 122,5 miljoen gulden, een stijging van 38 procent. Het bedrijfsresultaat in de Verenigde Staten steeg met ketens als Giant, Edwards en Finast met 18 procent tot 222 miljoen dollar. Ahold is met name actief in Portugal en Tsjechië. Mede door de aankoop van de keten Ceska General Food, 52 winkels sterk, verdubbelde de omzet in het laatste land.

Ahold maakte gisteren tevens bekend dat het bedrijf in Singapore en Maleisië joint-ventures is aangegaan voor de ontwikkeling en exploitatie van supermarktketens. Het concern had al eerder aangekondigd dat het in Azië actief wilde worden. Bestuurslid E. Moerk sprak van “een zeer goede start in twee belangrijke, snelgroeiende landen”.

Ahold verwacht binnen vijf jaar tweehonderd tot 1.000 supermarkten te hebben in het Verre Oosten. Binnen tien jaar moet tien procent van de omzet van Ahold uit dit gebied komen. In Singapore en Maleisië heeft Ahold samen met de Kuok Groep joint-ventures opgericht. Ahold neemt hierin voor 60 procent deel. Het is de bedoeling dat er supermarkten verrijzen in meer landen in het Verre Oosten, met inbegrip van China.