Zuid-Korea nieuwe vijand voor Europese auto-industrie

GENÈVE, 7 MAART. Jacques Calvet, president van de Franse PSA-groep (Peugeot-Citroën), heeft in de autowereld de reputatie van een politieke ijzervreter die jaren heeft gestreden tegen “de kolonisatie van de Europese autoindustrie door Japan”. Nu dat gevaar grotendeels beteugeld is heeft Calvet als voorzitter van de vereniging van Europese autofabrikanten een nieuw vijandbeeld gecreëerd: Zuid-Korea. Tijdens een bijeenkomst met journalisten op de autosalon van Genève waarschuwde de bestuursvoorzitter van Frankrijks grootste autofabrikant voor de concurentie van KIA, Hyundai en Daewoo, die via zware importheffingen zelf hun markten voor Europese en Amerikaanse auto's hermetisch afsluiten, maar via agressieve reclamecampagnes wel een aanval hebben gelanceerd op fort-Europa.

Alleen al Hyundai en KIA hebben hun Europese marktaandeel daardoor vorig jaar weten te verhogen van 0,9 naar 1,5 procent. Daewoo is van plan tegen de eeuwwisseling 250.000 auto's per jaar te gaan produceren in Polen, voornamelijk voor de Europese markt, die met de verkopen van nog geen 12 miljoen auto's per jaar nog steeds stagneert. Hyundai wil wereldwijd de produktie tegen die tijd hebben opgevoerd naar 2,4 miljoen auto's. Samsung ten slotte blijkt niet alleen geïnteresseerd te zijn in Fokker, maar is tevens van plan een slordige 13 miljard dollar uit te trekken om na de eeuwwisseling in één klap te gaan behoren tot één van de tien grootste autofabrikanten ter wereld. Aangezien Samsung zowel in de luchtvaart- als autoindustrie op dit moment nog een nieuwkomer is tekent dit voorbeeld nog het meest de tomeloze ambities van de Koreanen.

Calvet toont zich bij de globalisering van de handel geen voorstander de Koreanen uit Europa te weren - wat dat betreft heeft hij jaren een tevergeefs achterhoedegevecht gevoerd tegen de Japanners die vanuit hun autofabrieken in Engeland de Westeuropese markt overspoelden - maar wel wil hij dat Korea zelf zijn markten opent voor buitenlandse auto's. Calvet kreeg in Genève bijval van de president van General Motors, Lou Hughes, die voor een gezamenlijke handelstrategie van de EU en Washington pleit ten aanzien van de oneerlijke concurrentie die met name de Zuidkoreanen in zijn ogen bedrijven.

De Koreaaanse autofabrikanten spelen echter de vermoorde onschuld. Zij klagen dat de Europese produkten, zelfs voor de importheffingen, te duur zijn voor Zuid-Korea. Jung-Ho-Choi, president Daewoo Motors Europa, wees er in Genève fijntjes op dat Frankrijk voor ruim een miljard dollar onderdelen levert voor de Zuidkoreaanse hoge snelheidstrein, die met behulp van het Daewoo concern wordt ontwikkeld. Hij kreeg wat dat betreft onverwachte bijval van de Japanse fabrikant Mitsubishi, die met Volvo in Born in NedCar participeert en door die relatie contracten heeft afgesloten met een Franse fabrikant (Renault) voor de levering van (diesel)motoren en versnellingsbakken.

Zo is niet alles in de autowereld precies wat het lijkt. Op de prestigieuze autosalon van Genève kregen de politieke en zakelijke overpeinzingen van Calvet echter ruim aandacht omdat het een beetje de aandacht afleidde van datgene waar het eigenlijk werkelijk om ging: de autotentoonstelling. Meer dan 1000 modellen, variërend van elektrische auto's tot traditionele wagens, worden deze week tentoongesteld in Genève maar de werkelijke nieuwtjes zijn beperkt. Dicht gesitueerd bij Italië is er vooral aandacht voor special design, zoals de Access van NedCar.

Volkswagen probeert in Genève de nostalgie te kapitalizeren door een model van de legendarische Kever ten showen. General Motors lanceert er de Opel Sintra, een minivan met acht plaatsen waarvan de Amerikaanse fabriek er 40.000 per jaar in Europa probeert te slijten.

Maar het klapstuk van de veiling is de Jaguar XK8, de eerste nieuwe sportwagen van Jaguar in 21 jaar en het eerste nieuwe model van de fabriek uit Coventry sinds het in 1989 voor 2,5 miljard dollar werd overgenomen door Ford. Door de speciale styling van de sportwagen en de eventuele levering van de auto in bijzondere kleuren probeert Jaguar vooral in de Verenigde Staten vrouwelijke kopers te trekken die de XJS, de voorganger van de XK8, volgens marktonderzoekers maar een saaie wagen vonden.