Netto winst Van Melle 11 procent gedaald

ROTTERDAM, 7 MAART. De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van snoepfabrikant Van Melle is vorig jaar met 11 procent gedaald tot 48,3 miljoen gulden.

Van Melle (2.500 werknemers), producent van zoetwaren als Mentos en Fruitella, liet gisteren weten dat toenemende concurrentie van internationaal opererende bedrijven in Centraal- en Oost-Europa en valuta-ontwikkelingen de winst over 1995 hebben gedrukt. De Centraal- en Oost-Europese landen vormen de laatste jaren een steeds belangrijker afzetmarkt voor Van Melle. Daarom is daar fors geïnvesteerd in reclame en promotie, wat de winst drukte.

De netto-omzet van Van Melle steeg in 1995 met 2,6 procent naar 689 miljoen gulden. Het dividend blijft gehandhaafd op 2 gulden. Hoewel enige verdere druk op het resultaat wordt voorzien, blijft de winst volgens Van Melle dit jaar “op een gezond niveau”.

In de Verenigde Staten heeft Van Melle naar eigen zeggen goed gepresteerd. Het verkoopvolume steeg aanzienlijk, in het bijzonder door de goede verkoop van Mentos. In Brazilië werd verlies geleden. Door de sterke volumegroei en de exportmogelijkheden in de regio ziet het er daar echter veel beter uit.

In Zuidoost-Azië zette de voorspoedige ontwikkeling van de laatste jaren door. Uitzondering vormden Japan en Taiwan. In 1995 werd de licentie verworven voor een eigen fabriek in China. Daar werd begonnen met marketing en verkoop van de Van Melle-produkten. In totaal werd voor 56 miljoen gulden geïnvesteerd. Voor 1996 wordt een investeringsniveau van 80 miljoen voorzien gulden.

Internationalisering blijft de hoofdlijn van Van Melle's strategie. In Europa en de VS wil de onderneming haar positie versterken. Verdere uitbreiding in Centraal- en Oost-Europa, Azië en Zuid-Amerika ligt in het verschiet. Deze investeringen zullen enige margedruk veroorzaken die effect hebben op het resultaat in 1996. Van Melle wil geen uitspraak doen over het niveau van de winst dit jaar.