Met de 'digischool' op internet; Virtuele kikkers of 'Ren and Stimpy'

Achter een schoolcomputer staat Marlon (17). Op het scherm verschijnt een half ontblote vrouw. De computer heeft via internet contact met het softporno-blad Penthouse. Twee computers met aansluiting op het wereldwijde computernetwerk Internet staan er bij de scholengemeenschap Dalton Vatel voor Mavo, Havo en VWO in het computerlokaal. Informatie voor werkstukken zoekt Marlon niet via internet. “Ik gebruik internet vooral voor de leuke dingen”, zegt hij, “het bekijken van plaatjes van tekenfilmfiguren Ren en Stimpy en het zoeken naar informatie over mijn hobby.” Marlons grote hobby is role playing games, waarin spelers met een rollenspel een beschreven fantasiewereld naspelen. Via e-mail legt hij contact met andere internetgebruikers die oók van tekenfilms en 'role playing games' houden.

Het project De Digitale School is een initiatief van Fred Capel en Erik Verhulp, docenten van de Voorburgse scholengemeenschap. Dat leerlingen op Internet vooral naar plaatjes kijken, vindt Capel “als eerste stap” geen bezwaar. Met leuke plaatjes van popsterren en idolen zouden ook meisjes bij het project betrokken kunnen worden, zoals bleek toen een van de 'internetjongens' aan een paar meisjes plaatjes van Bono, de zanger van U2 liet zien. Ook de ouders zouden eigenlijk een e-mailadres moeten nemen, vindt Capel.

De Digitale School is een 'virtuele school', die openstaat voor iedereen met toegang tot internet. Wie zich aanmeldt (via http://digischool.bart.nl) krijgt allereerst een plattegrond van de school te zien. Hij kan kiezen uit vaklokalen, het documentatiecentrum, leerlingbegeleiding, de kantine, de wc of de fietsenstalling. Wie kiest voor de kantine kan een oproep doen voor een penvriend(in). Tim (16) uit Canada schrijft: “Ik hou van rapmuziek, computerspelletjes en rollerbladen.” Via de wc, op het scherm uitgebeeld met een plaatje van een tegelmuur, kan het logo van automerk Ferrari uitgeprint worden.

Wie kiest voor leerlingenbegeleiding komt uit bij de decaan van de school. Via e-mail kan hij leerlingen op weg helpen bij een uitwisseling met Amerika. Ook kunnen leerlingen tips krijgen voor het schrijven van een sollicitatiebrief. In de 'vaklokalen' kunnen gebruikers via allerlei links terecht op de gekste plaatsen op het web: via aardrijkskunde naar informatie over de aardbeving in Kobe (met foto's) of via geschiedenis naar een kaart van Joegoslavië uit 1933.

In het biologielokaal vindt men foto's waarmee wordt aangegeven hoe een kikker kan worden ontleed. Niemand weet nog welke rol internet kan spelen op middelbare scholen. Maar Capel en Verhulp dichten het in ieder geval een belangrijke rol toe bij de vernieuwing van de hoogste klassen Havo en VWO, in augustus 1998. Het is de bedoeling dat de leerlingen, veel meer dan nu, zelf verantwoordelijk worden voor hun leren om beter voorbereid aan de hogeschool of universiteit te beginnen. Zij zullen zelf actief op zoek moeten gaan naar informatie. “Bijvoorbeeld via het wereldwijde internet”, aldus Capel. En het is nog goed voor hun Engels ook. Er experimenteren steeds meer scholen met internet. Morgen wordt bijvoorbeeld door staatssecretaris Netelenbos op het Commenius College in Uden feestelijk een 'inbelpunt' geopend, waarmee alle scholen uit de omgeving 'het net op' kunnen.

De 'pagina's' van de Voorburgse Digitale School worden ontworpen door leerlingen en docenten van de scholengemeenschap. Rick (17) is vanaf het begin bij het project betrokken. Hij maakt en onderhoudt een deel van de pagina's en is gemiddeld 2 uur per dag 'op' Internet: “Het is waar dat het gewoon verslavend werkt. Het is leuk om dingen op te zoeken. Je kan met mensen praten en dan krijg je daar respons op. Gewoon real time. In het begin ga je alle leuke dingen uitzoeken, maar ik zoek nu ook echt naar informatie. Je hebt ontzettend veel sites van personen die melden 'ik heb die en die hobbies'. Daar zit ik niet meer op te wachten. Ik heb liever dingen waar je echt wat aan hebt. Ook actuele informatie. Bijvoorbeeld toen de Israelische premier was vermoord. Dan kan je op Internet meteen de achtergrondinformatie van de persbureaus krijgen.”

Leerlingen kunnen hun persoonlijke pagina op Internet maken. Tot nu toe hebben alleen Marlon en Rick een eigen pagina in De Digitale School. Marlon vraagt e-mail te sturen over tekenfilmfiguren Ren en Stimpy en Rick vertelt over zijn vakantie per mountainbike met daarbij een foto van hemzelf op zijn fiets.

Aanvankelijk was het project alleen bedoeld voor leerlingen en docenten van de scholengemeenschap, maar inmiddels hebben ook docenten en leerlingen van andere scholen zich aangesloten. In totaal hebben inmiddels zestien basisscholen en 37 middelbare scholen een pagina op Internet - te bereiken via links in de 'Digischool'.

Als de overheid niet met subsidie voor het project komt, hoopt Capel op 'de markt'. Zo zou een fabrikant van condooms een automaat in de virtuele wc van de Digitale School kunnen ophangen, aldus Capel. Wie daarop klikt, leest dan alles over veilig vrijen en condooms.