France Télécom wil schip Boelwerf

De telecommunicatiemaatschappij France Telecom heeft, samen met vijf andere gegadigden, belangstelling voor een deel van de failliete boedel van Boelwerf. De interesse richt zich op het schip Navigator, dat gebouwd is om glasvezelkabels onder water te leggen.

De opdrachtgever voor de bouw van het schip, de Schotse rederij Friary Subsea, heeft geweigerd ervoor te betalen. Friary is van oordeel dat niet aan bepaalde bouweisen is voldaan. In 1994 werd het failissement over de werf uitgesproken.

De curatoren zijn daarom op zoek naar kopers voor het schip. Die zullen minimaal 1,2 miljard Belgische frank (67,5 miljoen gulden) voor bouwnummer 1540 op tafel moeten leggen, het bedrag dat de werf in de bouw van de Navigator heeft gestoken. Intussen is duidelijk geworden dat er wel gegadigden zijn, maar dat geen van de zes tot dusver bekende kandidaten bereid is meer dan 1 miljard frank neer te tellen.

De Boelwerf was tot 1995 eigendom van het Nederlandse Koninklijke Begemann-concern en de Belgische participatiemaatschappij Gimvindus.

In januari van dit jaar spanden de curatoren een procedure aan tegen Begemann, omdat het concern bepaalde investeringsverplichtingen niet zou zijn nagekomen.

In verband daarmee eisen de curatoren een bedrag van vier miljard frank (220 miljoen gulden) van Koninklijke Begemann, het conglomeraat dat tot voor kort onder leiding stond van de Nederlandse zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen. Een eventuele overname van de Navigator zal overigens niets veranderen aan de hoogte van die schadeclaim.

Verkoop van het schip kan wel zorgen voor een lagere strop voor de Vlaamse gewestelijke en de Belgische federale regering. Deze hadden zich garant gesteld voor bepaalde bouwkredieten voor de Boelwerf. Volgens een laatste berekening zullen beide overheden nu totaal 2,2 miljard frank (121,5 miljoen gulden) moeten afschrijven op hun belang in de failliete werf.