De hondenpoepstofzuiger

Een wagen voor 60.000 gulden, model PUVAC 725? Een Audi, BMW of Mercedes? Nee, de PUVAC 725 is het topmodel onder de hondenpoepstofzuigers met een maximum snelheid van 25 kilometer per uur. Maar bestuurder R. Warner heeft zijn PUVAC in 'de schildpadstand', 10 kilometer per uur: “Anders rij ik de drollen voorbij.”

Hondenpoepoverlast staat al jarenlang op de agenda van vele Nederlandse gemeenten. Vaak onderaan. De bestrijding van hondenpoep lijkt politiek slecht verkoopbaar. Uit onderzoek blijkt echter dat hondenpoep, landelijk 130 miljoen kilo per jaar, nog steeds één van de grootste ergernissen van de Nederlander is. Volgens NIPO-cijfers uit 1995 doen ruim 1,4 miljoen honden, 10 procent van de bevolking, dagelijks hun behoefte op straat. Hondenbelasting, toiletten, speciale ambtenaren, niets lijkt afdoende om dit maatschappelijk probleem weg te halen. Dat deed een aantal gemeenten - na enige aarzeling - besluiten de speciale hondenpoepstofzuiger, in vele modellen en prijsklassen, als wapen in de strijd tegen de uitwerpselen te gooien.

“Ik heb onze machine wel twintig keer gedemonstreerd, voordat de gemeente Maastricht ze daadwerkelijk kocht”, zegt vertegenwoordiger A. de Jong van Helthuis Machines bv in Heteren, verwijzend naar de trage politieke besluitvorming. De Jong leverde twee jaar geleden aan de Limburgse stad negen uit Japan geïmporteerde ECHO's, handmatige 'tweetakt alleszuigers'. In totaal verkocht het Gelderse bedrijf achttien ECHO's voor 9500 gulden per stuk. “Het is zeker geen vetpot”, zegt De Jong over de verkoopcijfers.

Als verklaring voor de magere verkoopcijfers noemt De Jong het feit dat de overheid geen actief hondenpoepbeleid meer voert. “Het onderwerp hangt er in ons land een beetje bij tegenwoordig.” In Frankrijk daarentegen blijken de reinigingsmachines razend populair. “Alleen in Parijs rijden op dit moment zo'n 150 zuigers. Het zijn echt paradepaardjes. Schone straten staan daar hoog op de politieke agenda.”

Van Blitterswijk senior van het gelijknamige bedrijf in Moordrecht verkoopt sinds vorig jaar ook geen hondenpoepstofzuigers meer omdat “de problematiek politiek minder interessant wordt gevonden”. Dat was in 1992 wel anders. Toen verkocht Van Blitterswijk nog 11 PUVAC's voor ruim 60.000 gulden per stuk aan de Rotterdamse reinigingsdienst ROTEB. “De Rotterdamse gemeente had de mond vol van 'sociale vernieuwing'. Daar hoorde onze zuiger kennelijk ook bij.” De gemeenteraad besloot destijds tot de uitgave van bijna zeven ton, deels opgebracht uit de geïnde hondenbelasting.

Districtschef G.A.F. Bekink van de reinigingsdienst ROTEB in Rotterdam-West heeft speciaal personeel voor de elf geavanceerde PUVAC's, op zijn Rotterdams 'poepschoevers', in dienst. “Die leren in een korte opleiding met de machines te werken. Het zijn eigenlijk omgebouwde maaimachines met vele functies, zoals een waterinjectie en sproeiertje om de straten schoon achter te laten.”

Ook firma Roos Machines in Zoetermeer verkocht verscheidene modellen, de CADDYVAC, PACVAC en MADVAC. Eigenaar B. Roos: “In december verkocht ik de laatste. Vanaf 1990 heb ik in totaal 400 stuks à 9.000 gulden gesleten, met name in Frankrijk. Daarna ging het bergafwaarts. Bij demonstraties was men enorm enthousiast, maar de plaatselijke politiek blokkeerde de aanschaf vaak.”

Roos geeft naast de politieke desinteresse nog een andere verklaring: “De weerstand van het personeel van de buitendiensten groeit. Niemand wil meer op de machines zitten, want ze worden op straat vaak uitgelachen. Wat status betreft staat de hondenpoepstofzuiger op de onderste rang. De bestuurder van de wagentjes wordt vergeleken met de vroegere putjesschepper.” Om dit probleem te ondervangen heeft fabrikant Roos de wagentjes aangepast: “Ik heb ze uitgebouwd zodat ze nog enigszins toonbaar werden. Maar ja, dat maakt het direct een stuk duurder. En de bestuurder werd alsnog uitgejouwd.”

Bekink van de ROTEB herkent dit: “Het scoort natuurlijk niet echt in huiselijke kring, op feesten en bruiloften als je moet zeggen dat je hondenpoepstofzuigerbestuurder bent. Maar onze man is echt apetrots op zijn wagen en heeft er een dagtaak aan.” Bestuurder Warner zegt zelf: “Ik zou er niet meer vanaf willen. De mensen zijn ook hartstikke blij met mij. Ze zitten echt te wachten wanneer ik weer langs kom. Ik denk dat de wagen niet meer van het straatbeeld is weg te denken.”

Ook De Jong van Helthuis ziet de toekomst van de hondenpoepzuigers niet somber in. Zijn handmatige ECHO is namelijk 'multifunctioneel': “Twee jaar geleden hebben we op Pinkpop de hele dag bierblikjes staan opzuigen.”