Utrechtse Jaarbeurs heeft topresultaat behaald over 1995

UTRECHT, 1 MAART. De Jaarbeurs in Utrecht heeft in 1995 met een omzet van 147 miljoen gulden en een winst vóór belasting van 10 miljoen gulden topresultaten behaald. Algemeen directeur R. van Ingen van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs maakte dit gisteren bekend.

De resultaten liggen weliswaar slechts een fractie boven die van 1994, maar de verwachtingen waren indertijd aanzienlijk somberder, verklaarde Van Ingen. De Jaarbeurs gaat meer grote publieksevenementen organiseren. Plannen liggen klaar voor de bouw van een theater met zevenduizend vaste zitplaatsen. Tot de eeuwwisseling wordt honderd miljoen gulden geïnvesteerd in organisatie en infrastructuur, terwijl al een investeringsprogram van honderd miljoen gulden gaande is. De Jaarbeurs wil ook meer zelf beurzen gaan organiseren, in plaats van alleen maar ruimte verhuren.De groei zit vooral in grote consumentenbeurzen en evenementen, zoals concerten. Hoewel de Rotterdamse Ahoy momenteel gerenoveerd wordt en in Amsterdam het nieuwe Ajax-stadion bijna klaar is, ziet de Jaarbeurs toch nog mogelijkheden voor een nieuw megatheater, Arena genaamd. De centrale ligging speelt een rol. “Als heel Nederland over vijf jaar in de file zit, zijn wij bereikbaar”, zegt Van Ingen.

Momenteel werkt de Jaarbeurs aan een tweede hoofdingang aan de westkant, waar alle autobezoekers terecht kunnen. Zestig procent van het bezoek komt nog per auto. Met de nieuwe entree kan de aansluiting met het station aantrekkelijker voor voetgangers worden. Voor uitbreiding is nog voldoende ruimte; negen van de dertig hectare beursterrein is nog niet bebouwd. Een belangrijk deel van die ruimte is bedoeld “voor de volgende generatie”, zei Van Ingen.

Behalve spektakels wil de Jaarbeurs ook meer activiteiten ontplooien op de traditionele beurzenmarkt. “Het gaat ons niet om gebouwen, maar om markten en concepten”, aldus de Jaarbeursdirecteur. Er is onder meer een meerderheidsbelang verworven in Corsofex, organisator van de Bedrijven Kontaktdagen en publieksbeurzen als Erolife en Speed & Design. Ook beurzen als Motor, Kreadoe en Tankstation Totaal zijn opgekocht. De Jaarbeurs begint voorts met het uitgeven van bladen die een beursconcept kunnen ondersteunen, waardoor het contact met de klant verbeterd wordt. Zo is onlangs het blad Pomp Shop opgekocht; samen met de beurs Tankstation Totaal biedt dat “ongekende groeimogelijkheden”.

Van Ingen ziet nog een groot potentieel, omdat 75 procent van het bedrijfsleven nog niet deelneemt aan beurzen. Via de regionale Bedrijven Kontaktdagen hoopt de Jaarbeurs meer belangstelling te kweken.

Momenteel komt vier tot vijf miljoen gulden, drie procent van de omzet, uit activiteiten in het buitenland. In het jaar 2000 moet minimaal vijftien procent van de omzet uit het buitenland komen. De Jaarbeurs is al actief in Frankrijk, Thailand, China en Brazilië en binnenkort komen daar Vietnam en India bij. De belangrijkste troef is de Vakbeurs Intensieve Veehouderij (VIV). Via samenwerking met de Utrechtse faculteit diergeneeskunde is de Jaarbeurs erin geslaagd de Aziatische markt binnen te dringen. Het streven is nu om op elk continent een VIV-beurs te organiseren. Er is een joint venture met een Braziliaanse uitgever voor de organisatie van de VIV-America Latina. Het succes in Azië krijgt eind dit jaar een vervolg met een 'kloon' van de VIV, aldus Van Ingen. In Bangkok wordt dan een beurs over intensieve vishouderij georganiseerd, want “in Azië praten ze toch vooral over vis.”