Resultaat KBB daalt 20 procent tot 98 mln

ROTTERDAM, 1 MAART. De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening van Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB), eigenaar van de Hema- en Bijenkorf-warenhuizen is in het afgelopen boekjaar met 20 procent gedaald tot 98 miljoen gulden.

Dat heeft KBB gisteren bekendgemaakt. De winstdaling van 20 procent was veel hoger dan de prognose van de meeste effectenanalisten, die uitgingen van een winstdaling van 10 procent. Op de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers van KBB, die gisteren sloot op 106 gulden, vanmorgen met een gulden.

KBB worstelt net als andere detailhandelsconcerns met lagere bestedingen van consumenten. Macintosh (Superconfex, Kwantum, Halfords) maakte gisteren bekend dat het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen in 1995 is gedaald van 37,8 tot 28 miljoen gulden.

KBB liet gisteren weten dat de omzet van de Bijenkorf en Hema in het gebroken boekjaar dat sloot op 31 januari “teleurstellend” is geweest. Hierdoor is het bedrijfsresultaat van beide ondernemingen gedaald. Ook de omzetten in de mode-speciaalzaken M&S Mode, Amici en Prénatal stonden onder druk, maar doordat er filialen bijkwamen kon de totale omzet toch worden verhoogd. Het bedrijfsresultaat in deze bedrijven was lager dan vorig jaar.

Bij de doe-het-zelf-keten van KBB, Praxis, was sprake van een “zeer goede ontwikkeling” zowel in omzet als in bedrijsresultaat. Praxis profiteert van de 'klusrage' bij consumenten. Ook de Amerikaanse warenhuisketen FAO Schwarz boekte goede resultaten. De rentelast bleef licht beneden die van vorig jaar.

Vooral de Bijenkorf worstelt binnen het KBB met tegenvallende bestedingen van consumenten. KBB bevestigde vorige maand dat er plannen bestaan voor een grondige reorganisatie van de Bijenkorf, waar 3.700 mensen werken. KBB wil het aantal vestigingen van de Bijenkorf uitbreiden en het aantal staffuncties op het hoofkantoor in Amstelveen terugbrengen. Het concern wil niet zeggen hoeveel nieuwe Bijenkorf-warenhuizen erbij zullen komen.

Bovendien is de Bijenkorf - nu zes warenhuizen - bezig met aanpassen van zijn formule, om in te spelen op de veranderde vraag bij de consument. De combinatie van produkten wordt binnen het assortiment van de Bijenkorf belangrijker er komen 'mini-warenhuizen' binnen de bestaande warenhuizen. KBB publiceert op 29 maart de hoogte van het dividend.

Retailers in de VS en Europa worstelen momenteel met tegenvallende bestedingen van consumenten. Stagnatie van het besteedbare inkomen, hogere lasten en een ander bestedingspatroon hebben tot gevolg dat er minder geld aan duurzame consumptiegoederen wordt uitgegeven. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte deze week bekend dat het consumentenvertrouwen in Nederland in februari wederom fors is gedaald.