Andre van de Wijderen

T/m 10 maart in Galerie Swart, van Breestraat 23 Amsterdam, wo t/m za 15-18u. Prijzen van ƒ 5000 tot ƒ 9000.

Andre van de Wijderen verricht wonderen met epoxyhars. Wie zich afvraagt of er in het hedendaagse nog enige bekommernis bestaat om zuivere schoonheid, afgewogen verhoudingen, spannende lijnen en zo meer, moet zijn vijf nieuwe beelden zien bij Galerie Swart. De beelden brengen op een prettige manier de namen van klinkende klassiekers in herinnering: Arp, Moore, Lipchitz en Hepworth, om er een paar te noemen.

Op rechte witte sokkels staan daar, parmantig en elegant, Dierenmanieren, Charlie's Angel, Butt, Barbapappa en een beeld dat nog titelloos is.

De kunststof epoxyhars zelf is in feite onzichtbaar; alleen het velletje laat zich bekijken. Ieder beeld heeft een ander jasje. Butt lijkt gemaakt te zijn van grenen hout, Dierenmanieren heeft een marmer-'look', de 'Angel' is bedekt met bladgoud en Barbapappa heeft een laagje witgoud. Alleen het titelloze beeld is van echt brons. Dit beeld, dat 'Potentie' zou kunnen heten, staat het dichtst bij het bureau van de galeriehoudster. Mevrouw Swart toont de bronzigheid van het materiaal aan door zachtjes tegen het beeld te kloppen, alsof ze naar binnen wil.

“Kunstenaars zien meteen bij binnenkomst dat die andere vier 'nep' zijn.” Swart loopt naar de 'houten' Butt. “Kijk dat voetje, dat staat net even iets naar buiten, iets uit het lood. Mooi he?” De truc om optimaal te genieten van een mooi beeldhouwwerk is om net dat standpunt op te zoeken waarop het beeld het sterkst is. De galeriehoudster geeft het goede voorbeeld. Ze knikt door haar knieën, sluit een oog, maakt zich vervolgens zo lang mogelijk en gaat dan een halve meter opzij staan. “Ik meen dat ik de fotograaf vanaf deze plek een foto heb laten maken.”

Swart, die het in haar beleid opneemt voor de jonge kunstenaar, heeft duidelijk plezier in de aloude methode van kunstkijken en wijst er voor de duidelijkheid op dat het in de kunst toch om het gevoel voor detail gaat.

“Mensen die er geen oog voor hebben zien het niet, zo is het toch?”