Voorkeur musea

VERMEER De ruim 300.000 kaartbezitters zijn welkom en niemand zal teleurgesteld worden. In vier bescheiden zalen komen de schilderijen, min of meer chronologisch gerangschikt, in al hun ontroering tot hun recht. Ze hangen op de groene wanden, weliswaar niet altijd ruim, maar wel huiselijk tussen schouwen en lambrizeringen: Gezicht op Delft, De Muziekles, Het Meisje met de rode hoed en nog 19 andere werken. Wie verlangt niet naar de rust, de concentratie, de ruimte, de soberheid en de suggestie van eeuwige continuiteit in zo'n Delftse binnenkamer? Vermeer moet dat verlangen begrepen hebben. Of is het de toeschouwer die hem zo graag wil begrijpen? Van 1 mrt t/m 2 juni. Kaarten alleen nog via VVV-kantoren en in beperkte mate bij het museum. Met Pasen (7/8 april) en Pinksteren (26/27 mei) en op een aantal donderdagen en vrijdagen is het museum tot middernacht geopend. Open: alle dagen van 09-18u, do. en vr. tot 21u.

FOTOGRAFIE Verstopt in mappen, boeken en albums lagen de mooiste 19de eeuwse foto's. Absolute topstukken soms, waarvan niemand enige weet meer had. Ze schetsen een breed beeld van de Nederlandse fotografie in een internationale contekst. Naar nu blijkt wisten de Nederlanders zeer goed wat er elders in Europa werd gemaakt. Omgekeerd was het Nederlandse werk in Europa bekend. Hoe groot die onderlinge wisselwerking was, komt nu pas aan het licht. Foto's van internationale grootheden als Julia Margareth Cameron, Gustave Le Gray en Edouard Baldus en van Nederlanders als Witsen, Breitner, Asser en het duo Munnich en Ermerins in Een Nieuwe Kunst: fotografie in de negentiende eeuw t/m 5 mei in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam dag 10-17u en t/m 28 april in het Van Goghmuseum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam dag 10-17u.

POWER & GOLD Bij de honderden etnische bevolkingsgroepen van Zuid-Oost Azië stond en staat het sieraad bol van de betekenissen. Het gaf een politieke of maatschappelijke rang aan, het beschermde tegen onheil, kwaadaardigheid, bliksem of onvruchtbaarheid, het diende als bruiddschat en als ruilmiddel. Er glanst veel goud op de expositie Power & Gold in het Museum voor Volkenkunde in Rotterdam. Maar de amuletten, oorringen, armbanden en hangers van been, van hout en van paarlemoer stralen zeker zo veel bezieling en macht uit. Power & Gold t/m 15 sept in Museum voor Volkenkunde, Willemskade 25, Rotterdam. Di t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u.

DE LELIJKE TIJD Stoelen, canapés, kasten, een vitrine met zilverwerk en een hoge lakwerkkast, twee zalen tjokvol objecten uit de periode waar tot voor kort iedereen, die zijn eigen smaak respecteerde, zijn neus voor ophaalde. De periode 1835-1895 staat in de Nederlandse kunstnijverheid bekend als de tijd van het historisme, een opeenvolging van neo-stijlen. De Lelijke Tijd heet de tentoonstelling met pronkstukken van de Nederlandse interieurkunst. Hier wordt trots getoond wat toen afgedaan werd als kitsch of als ronduit lelijk, maar de meeste objecten staan een eeuw later nog te blaken van zelfvertrouwen. De Lelijke Tijd, pronkstukken van Nederlandse interieurkunst 1835-1895. T/m 31 mrt 1996, Rijksmuseum Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u.

CHERUBIJNTJES Hij werd geboren in een Amsterdamse volksbuurt, schilderde in een on-Nederlandse barokke stijl en was overtuigd aanhanger van het katholieke geloof. Toch was Jacob de Wit (1695-1754) de best betaalde schilder van zijn tijd. Zijn clientèle werd voor een groot deel gevormd door de rijke Amsterdamse burgerij, voor wie De Wit plafondschilderingen, schoorsteenstukken en andere decoraties maakte. Op de tentoonstelling in museum Amstelkring ligt het accent op religieuze voorstellingen. Aan de putti en cherubijntjes is slechts een klein zaaltje gewijd. Niettemin vormen deze kinderkopjes het meest aansprekende deel van de tentoonstelling. De Wit heeft zichtbaar plezier gehad in het schetsen van al die blozende en gevleugelde kindertjes. Putti en Cherubijntjes, Het religieuze werk van Jacob de Wit t/m 17 mrt in Museum Amstelkring, Oudezijdsvoorburgwal 40, Amsterdam. Ma t/m za 10-17u, zo 13-17u.

EN VERDER De Boeddha's van Siam t/m 15 april in de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam; Ary Scheffer, gevierd romanticus t/m 24 mrt in het Dordrechts Museum; Leonardo da Vinci, uitvinder, wetenschapper, kunstenaar tot 17 mrt in de Kunsthal, Rotterdam; grote overzichtstentoonstelling van Hendrik N. Werkman t/m 3 mrt in De Beyerd, Breda.