Pilootje

Aviodome, Schiphol. Flightsimulatorweken 24 febr t/m 10 mrt, ma-vr 10-17u, za-zo 12-17u. 020-6041521.

De opdracht van de vlieginstructeur is simpel: maak een bocht van 360 graden en zorg dat je na afloop weer op dezelfde koers zit. Voorzichtig duw ik de stuurknuppel een tikje naar rechts en trap tegelijkertijd licht op het rolroer. Gehoorzaam kantelt het toestel naar rechts. Voor iemand die nog nooit een cockpit van binnen heeft gezien gaat het nog niet zo slecht, constateer ik tevreden, en duw de knuppel nog wat verder opzij. Meteen gaat het fout: de rechtervleugel klapt onmiddellijk naar beneden en ik voel dat we, zoals het in luchtvaartjargon zo eufemistisch wordt uitgedrukt, 'snel hoogte verliezen'. Geschrokken trap ik het rechter rolroer geheel in. Tevergeefs, want nu verdwijnt de horizon uit het zicht. De neus van het toestel wijst nu omhoog, we vallen op onze staart naar beneden. Ik duw de knuppel naar links, naar rechts, trap beurtelings de rolroeren in maar niets mag nog baten - ik heb geen enkele controle meer over het toestel. De hoogtemeter geeft 290 voet aan, en naast me staat de instructeur te lachen.

Hij staat dan ook in de hal van het Aviodome, en ik zit in de 'linktrainer' die tot de collectie van het luchtvaartmuseum behoort. Het naar zijn Amerikaanse uitvinder vernoemde apparaat is in de jaren dertig ontworpen om vliegtuigbemanningen te oefenen in instrumentvliegen. Het exemplaar in het museum is in de jaren tachtig gerestaureerd en zal voor het eerst weer intensief worden gebruikt tijdens de 'Flightsimulatorweken' die tijdens de voorjaarsvakantie worden georganiseerd. Elk kind tussen 4 en 15 jaar dat in die weken het museum bezoekt en kan aantonen in die periode jarig te zijn, mag een rondje 'vliegen'.

Behalve de linktrainer zal het museum als speciale attractie op zaterdag 2 maart enkele computers opstellen waarop de bezoeker zelf kan vliegen op de voor pc's verkrijgbare vluchtsimulatieprogramma's, waaronder het allerlaatste op dat gebied, de 'Flightsimulator 5.1.'

    • Bart Jippes