Call-tv kent lage kijkcijfers en een nat voorhoofd

De kijkcijfers van de nachtprogrammering van Veronica's Call-tv zijn zo laag dat het fenomeen 's nachts verdwijnt. Maar al met al bellen zo'n 35.000 kijkers naar de 'babbelbox met beeld'.

AALSMEER, 29 FEBR. Binnen vijf minuten staat het decor van het Liefdesnest overeind. Doorzichtige roze gordijnen tegen een zwarte sterrenhemel. In het holst van de nacht is presentatrice Inge Ipenburg naar Aalsmeer afgereisd om de 'restzendtijd' van Veronica te vullen. Waar de publieke omroep een testbeeld toont en RTL5 een nagesynchroniseerde commercial uitzendt over lippenstift die niet afgeeft op kopjes en mannenboorden, doet Veronica liever “iets zinnigs”: Call-tv, live-televisie waarbij de kijker voor een gulden per minuut mag reageren.

In de studio in Aalsmeer heeft male-stripper Nick zich intussen in een zebrabank genesteld. Aan de telefoon beller Jan: “Uh... leuke jongen. Valt-ie ook op mannen?” Suzan belt om te zeggen dat zij in een man vooral openheid en eerlijkheid aantrekkelijk vindt. De meeste Nederlanders blijken 's nachts toch liever te slapen. De kijkcijfers van de nachtprogrammering zijn zo laag dat ze zelfs niet meer te meten zijn.

Afgelopen nacht zong het Liefdesnest, een van de nachtelijke programma's van Call-tv, zijn zwanenzang. Maar met 35.000 bellers is het volgens Veronica wel de moeite waard om van zeven uur 's ochtends tot vier uur 's middags met Call-tv door te gaan. Call-tv is uniek in de wereld, meent commercieel-manager C. Alewijnse. De Duitse zender WDR heeft 's nachts weliswaar een camera gericht op een jongen in een radiostudio die vragen van kijkers beantwoordt, maar Call-tv heeft tenminste eigen programma's, zegt hij.

Tachtig procent van de inkomsten van Call-tv is afkomstig van de bellers. Voor een gulden per minuut kan de kijker bellen naar een telefooncentrale van Call-factory, een gezamenlijke onderneming van ondermeer PTT en programma-producent Endemol. Die kan massale aantallen telefoongesprekken verwerken. Als de beller naam en telefoonnummer inspreekt, kan de redactie hem terugbellen. De beller kan kiezen uit twee opties: meedoen aan een spelletje of reageren op het programma. Per dag gaat het dus om zo'n 35.000 telefoontjes die gemiddeld twee minuten duren. Van elke gulden gaat 42 cent naar de PTT, de rest naar Call-tv. Vooralsnog draait de belfabriek volgens Veronica zonder winst, maar met het verdwijnen van de nachtprogrammering zal dat volgens Alewijnse snel veranderen.

Aan de extreem lage produktiekosten zal het niet liggen. Hoe veel die exact bedragen, wil Alewijnse niet kwijt, “maar ga er maar van uit dat het een fractie is van het normale budget voor een uur live-televisie”. Alle programma's worden in één studio opgenomen met maar één cameraman. En het decor van het 'meidenprogramma' Call-girls is grotendeels hetzelfde als dat van De Wekdienst.

Maar behalve commercieel interessant moet Call-tv volgens Alewijnse ook “een kweekvijver voor jong talent” zijn waar jonge regisseurs, cameramensen en presentatoren “vlieguren kunnen maken”. Zo hapte presentator Mike Starink vannacht - voor het laatst op dat tijdstip - weer twee uur tijd weg met zijn programma 'The Lounge'. De nacht ervoor had hij een veertienkoppige Salsaband met dansers in zijn programma. “En, heb jij een lekker nat voorhoofd gekregen?” Een dikke knipoog in de camera en de vraag is voor beller Marian. De presentator is inmiddels uit de kweekvijver komen bovendrijven en mag voortaan op prime-time het datingprogramma 'Liefde op het eerste gezicht' presenteren.

Voor televisiecritici en columnisten is Call-tv dankbaar voer. In de ogen van velen is het een platform van eenzame, dronken en sociaal gemankeerde lieden die ten einde raad de ledigheid van hun bestaan proberen te verdrijven met 'televisie die terugpraat'. Een babbelbox met beeld.

“Ze zijn zelf debiel”, meent presentator Leo Driessen van Leo Live. Met zijn programma wil hij de kijkers “gewoon aangenaam vermaken” en “iets van de actualiteit meegeven”. Als de hoofdredacteur van het boulevardblad Party denkt in zijn programma de show te kunnen stelen, dan vertelt Driessen hem wel even dat hij “een kwal” is. En de actie 'Houd Fokker in de lucht' heeft hij afgedaan als “volksverlakkerij”. “Dat soort dingen”, zegt hij.

Er gaat nog wel eens wat mis bij Call-tv. In de chaos belandt een gast bij het verkeerde programma, de muziek bij een clip valt even weg of er glipt een Feyenoord-supporter doorheen die alle supporters van Ajax dood wenst. “We kunnen hier en daar nog wel wat verfijnen”, zegt Alewijnse. “Maar we proberen tenmiste wat nieuws.”