Akkoord over snelle trein tunnel-Londen

LONDEN, 29 FEBR. In Groot-Brittannië is een akkoord gesloten over de bouw van een hoge-snelheidsspoorlijn van de Kanaaltunnel naar Londen.

De Britse regering kondigde vanochtend aan dat voor aanleg en exploitatie van het stuk spoorlijn in het graafschap Kent een consortium van banken, aannemers en transportbedrijven is aangewezen. De groep opereert onder de naam London and Continental Railways.

Door deze beslissing wordt de treinverbinding tussen het vasteland en Londen verlost van een ernstige knelpunt. Op dit moment gaan de supersnelle treinen richting Londen op Brits grondgebied over op een normaal spoor. Op die route moet met aanzienlijk lagere snelheid worden gereden. De reistijd tussen bij voorbeeld Parijs en Londen kan na voltooiing van het nieuwe spoortracé aanmerkelijk worden bekort.

Het Britse ministerie van verkeer zou later vandaag details bekendmaken over het contract dat een waarde vertegenwoordigt van 4,6 miljard pond (circa 11,5 miljard gulden).

Aandeelhouders in het consortium zijn de de busonderneming National Express, de Virgin groep (het conglomeraat van luchtvaart- en winkelbedrijven van Richard Branson), de investeringsbank Warburg, het Amerikaanse concern Bechtel en de ingenieursbureaus Ove Arup en Halcrow.

De nieuwe spoorlijn zal pas in 2002 klaar zijn. Onderdeel van het nu gesloten akkoord is evenwel dat London and Continental Railways op korte termijn de Britse activiteiten overneemt van Eurostar, de maatschappij die het personenvervoer door de Kanaaltunnel verzorgt tussen Londen, Parijs en Brussel.

In ruil voor de bouw van het nieuwe stuk hoge snelheidslijn krijgt het consortium de vervoersconcessie voor 999 jaar plus overheidssubsidies om de exploitatie sluitend te maken.

Eurostar is momenteel nog eigendom van Britse, Franse en Belgische spoorwegmaatschappijen. (Reuter)