Drukte voor expositie Vermeer al bij opening

DEN HAAG, 28 FEBR. Premier Kok zal weinig rust vinden in zijn torentje. Honderden journalisten baanden zich gisteren al via de drijvende promenade, schuin onder zijn kamer, een weg naar de meest opzienbarende tentoonstelling die het Mauritshuis in Den Haag ooit in huis had: 22 werken van Johannes Vermeer (1632-1675). Koningin Beatrix verrichtte later die dag de opening en vanaf 1 maart zijn, na de museale relaties, de ruim 300.000 kaartbezitters welkom.

Laat het meteen gezegd zijn: niemand zal teleurgesteld worden. In vier bescheiden zalen komen de schilderijen, min of meer chronologisch gerangschikt, in al hun ontroerende kracht tot hun recht. Ze hangen op de groene, stoffen wanden niet altijd ruim, maar wel huiselijk tussen schouwen en lambrizeringen. En dankzij de contrasterende formaten en lijsten - van zwart essenhout tot verguld eiken - wordt die intimiteit alleen maar onderstreept.

De National Gallery in Washington, co-producent van dit overzicht, wil in plaats van gesausde muren, voortaan ook stof op de wand, aldus de Haagse directie. Dat men de Haagse kleinschaligheid nastreeft, is niet aannemelijk. Het lang stilstaan bij elk doek, wat gisteren al gebeurde, zal - ondanks de royale entree en het slimme parcours - veel files en ergernis teweegbrengen.

    • Marianne Vermeijden