TeleSelect ziet wel brood in Sportnet met decoder en pay-per-view

De voetbalrechten zijn verkocht aan het nieuwe Sportnet. Het Sportnet verkoopt weer sublicenties door voor onder andere betaaltelevisie. De gedoodverfde winnaar in de strijd om wedstrijden achter de decoder te mogen brengen is FilmNet-concurrent TeleSelect.

AMSTERDAM, 27 FEBR. Bent u geïnteresseerd in de voetbalrechten? “Ja”, klinkt het bijna kortaf. Opmerkelijk afgemeten, want dr.ir. Bart Pluis, directeur van betaaltelevisie onderneming TeleSelect, heeft daarvoor enthousiast verteld over de mogelijkheden die pay-per-view-televisie de kijker te bieden heeft.

Het onderwerp ligt gevoelig, want TeleSelect, een gezamenlijke onderneming van Philips (40 procent), KPN (40 procent) en het Amerikaanse Graff Pay Per View (20 procent) is de gedoodverfde kandidaat om de uitzendingen van voetbalwedstrijden achter een decoder te gaan verzorgen. Daarvoor zal TeleSelect sublicenties moeten kopen van het nieuwe sportnet dat vorige week definitief de uitzendrechten van de KNVB verwierf.

De keuze voor TeleSelect ligt voor de hand, omdat achter het sportnet als aandeelhouders immers ook TeleSelect-aandeelhouders Philips en KPN optreden en met een keuze voor TeleSelect de gevestigde concurrent FilmNet een hak gezet kan worden. Afgelopen weekeinde veronderstelde SBS 6-directeur Fons van Westerloo in de Volkskrant nog dat bij de stichting van het sportnet het doorbreken van de alliantie van de publieke en commerciële omroepen met FilmNet voor Philips de hoogste prioriteit had juist wegens haar eigen plannen met pay-per-view.

“Ik geloof niet in dergelijke samenzweringstheorieën,” zegt Pluis, zelf afkomstig van Philips: “Het sportnet en TeleSelect hebben in Philips en KPN toevallig dezelfde aandeelhouders. In deze wereld moet je overal een win-win situatie proberen te creëren. Elke activiteit moet op zichzelf kunnen renderen.”. Maar gevraagd naar het merk decoders dat TeleSelect de kijker in Nederland levert als ze een abonnement nemen: “Philips had de beste offerte...”

TeleSelect doet aan pay-per-view-televisie, volgens velen de goudmijn in de razendsnel veranderende tv-wereld. Voor 9,95 gulden neemt de kijker een jaarabonnement inclusief decoder op de zes kanalen van TeleSelect en betaalt per aangeboden film, geregistreerd evenement of voetbalwedstrijd. Van krakers als Pulp Fiction en Disclosure tot porno op het speciale kanaal Passion TV. In maart wordt er geëxperimenteerd met een zelf verzorgde reportage van een optreden van de Chippendales. En live-voetbalwedstrijden - ook Nederlandse competitie - worden al mondjesmaat uitgezonden op kanaal 7.

Voor de media-ondernemer draait het niet langer om onzekere advertentie-inkomsten waarvoor met angst en beven naar de kijkcijfers gevolgd worden, maar om een rinkelende kassa per aangevraagd programma. Voor de adverteerder een mooie manier om te adverteren bij een hele gerichte doelgroep. En bovendien is het mogelijk zeer nauwkeurig metingen te doen van kijkersvoorkeuren om daar onmiddellijk op in te spelen. En dat is nog maar het begin. Pay-per-view is volgens Pluis een entry-strategy, een voet-tussen-de-deur bij de kabelabonnee. Want als de decoder eenmaal in huis is genomen omdat een gezin graag films of kijkt, volgt het winkelen via de kabel vanzelf. Pluis geeft toe dat het verwerven van de sublicentie om voetbalwedstrijden uit de Nederlandse betaalde competitie uit te zenden als een belangrijke trekker kan fungeren. Over het uitzenden van NEC-RKC live mag dan heel schamper gedaan worden. Wie zit daar op te wachten? Maar de inwoners van Nijmegen en Waalwijk denken daar waarschijnlijk anders over. En met pay-per-view-technieken hoeft men in Heerenveen helemaal niet naar NEC-RKC te kijken, maar betalen de Friezen voor Heerenveen tegen De Graafschap, een wedstrijd waarvoor in Nijmegen de harten weer niet sneller zullen gaan slaan. Het lijkt de manier om kabelmaatschappijen over de streep te trekken. Daarvoor is volgens Pluis een lange adem nodig omdat de voormalige nutsbedrijven moeite hebben zichzelf te zien als commerciële ondernemingen in een snel bewegende markt.

Tot op heden is de operatiegebied van TeleSelect nog beperkt tot 30 procent procent van de 5,8 miljoen kabelaansluitingen in Nederland. Samen met kabelmaatschappij Casema (een 77 procentsdochter van TeleSelect-aandeelhouder KPN die beschikt over 1,2 miljoen aansluitingen in Nederland) is de betaaltelevisie-onderneming Casema Plus opgericht waarvoor TeleSelect de marketing verzorgt.

Volgens Pluis gaat het erg goed. Sinds de start op 19 september in Utrecht en Den Haag ligt de penetratiegraad ruim boven de drie procent, volgens Pluis een uitstekende score. Aan het einde van vorig jaar moest er even een dip weggewerkt worden omdat Casema Plus niet langer gratis introductie-abonnementen inclusief decoders weggaf, maar de stijgende lijn is vanaf januari weer opgepakt. Het aantal abonnees van TeleSelect bedraagt nu 12.000 en volgens Pluis kan in dit tempo de doelstelling van 20.000 decoders op 19 september - een jaar na het begin - makkelijk gehaald worden.

Een abonnee van TeleSelect kiest gemiddeld ruim 2 films per maand. Dat lijkt niet al te veel, maar volgens Pluis is het een hele prestatie. In de Verenigde Staten - waar pay-per-view al veel verder is - ligt het gemiddelde op een kwart film per maand. De prijzen voor het bekijken van een film varriëren van 99 cent tot 7,95 gulden, al naar gelang de leeftijd van de film.

Minder goed gaat het in Amsterdam, waar in mei vorig jaar pay-per-view-televisie is geïntroduceerd. Daar verzorgt TeleSelect wel de zeven betaaltelevisiekanalen, maar heeft het kabelbedrijf A2000 - dat voor een belangrijk deel in handen is van Philips - onder de naam TV a La Carte zelf de exploitatie ter hand genomen.

Maar volgens Pluis heeft TV a la Carte vrijwel niets aan marketing gedaan, terwijl Casema Plus in Utrecht en Den Haag bijzonder actief campagne heeft gevoerd. A2000 zelf geeft ook toe dat het met pay-per-view in de hoofdstad niet best gaat. Philips' kabelkoning Jacques Hackenberg, directeur van de Amsterdamse kabelexploitant, kondigde dit weekend aan dat betaaltelevisie in Amsterdam komend najaar een nieuwe start maken. Pluis rekent er op dat TeleSelect daar een nieuwe, grotere rol bij gaat spelen.

Niet enkel bestaande activiteiten moeten worden verbeterd. Afgelopen vrijdag kondigde TeleSelect aan dat er een overeenkomst is gesloten met kabelmaatschappij Setelco om het Haags/Utrechtse kunstje ook voor de 140.000 kabelabonnees in de omgeving Helmond op te voeren. Pluis verwacht in april nog drie grote kabelmaatschappijen zover te hebben, waarmee hij komt op een dekking van 50 procent van het landelijke kabelnet. Pas dan kan TeleSelect uit de kosten komen. Pluis zegt te streven naar een bereikbaarheid van 70 procent, om ook wat te kunnen verdienen. “Wij denken daarom dat er maar een aanbieder in Nederland rendabel kan zijn”.

Maar dan zijn de ambities van Pluis nog lang niet uitgeblust. Op zijn visitekaartje staat de firmanaam TeleSelect Europe, en aan de wand hangen topografische kaarten van Oostenrijk, Noorwegen, Denemarken en België. Activiteiten zijn in die landen nog niet gestart, maar gesprekken worden er gevoerd en testen gedaan. Snelheid is echter geboden. TeleSelect is op dit moment dan nog de enige aanbieder van pay-per-view in Europa, de concurentie zit niet stil. De namen die Pluis noemt, hebben ontzagwekkende klanken: de Australische mediamagnaat Rupert Murdoch zou voor het eerst vanuit Engeland het kanaal overgestoken om voor de Duitse markt een verbindtenis aan te gaan met het Luxemburgse CLT. Berlusconi's Finivest, de Duitse uitgever Bertelsmann en het Franse betaaltelevisie-concern Canal Plus hebben nog niets gedaan, maar zijn volgens Pluis wel zeer actief. En dan is er natuurlijk het Zuidafrikaanse Nethold dat met Filmnet in Nederland ook probeert uitzendrechten voor voetbalwedstrijden te bemachtigen. Hoe te beginnen in zo'n onbekend buitenland? Pluis glimlacht bijna verontschuldigend: “De kabelmaatschappijen die KPN en Philips in het buitenland hebben zijn natuurlijk belangrijke ingangen.”

    • Jaco Alberts