Sportkanaal (1)

Met grote teleurstelling heb ik de afgelopen tijd de paniek bekeken die is ontstaan bij de NOS na het verlies van 'hun' voetbal. Teleurstelling, omdat het de NOS blijkbaar nog steeds niet duidelijk is dat zij en de andere publieke omroepen er voor zijn om programma's te maken die niet door de commerciële zenders worden uitgezonden.

Voetbal is tegenwoordig een grote reclame en als zodanig bij uitstek geschikt voor een eigen tv-kanaal. Dat het sportkanaal waarschijnlijk niet gratis wordt, is geen argument om de voetbalrechten te behouden voor de NOS. De NOS wordt namelijk ook door de kijker betaald door middel van de omroepbijdragen.

Het publieke bestel is hard toe aan een grote schoonmaak, waarbij alles wat lijkt op een Endemol-produktie, voetbal en alle overige commercieel uitgebuite programma's zullen moeten verhuizen naar commerciële zenders. De paniek en verontwaardiging die nu bij de NOS heerst, onderstreept de noodzaak van een bezinning op het doel van een publiek bestel. Dàt zou een uitdaging moeten zijn voor de NOS, en niet de voetbalrechten van de KNVB. Voorlopig blijft de NOS een commerciële en een voor de kijker niet-gratis zender, maar daarover schijnt niemand zich in Hilversum druk te maken.

    • J. van Gent