Ceteco boekt 31 procent hogere winst

AMSTERDAM, 27 FEBR. Het Utrechtse handelshuis Ceteco heeft in het afgelopen jaar een stijging behaald van de netto winst met 31 procent tot 25,1 miljoen gulden. De omzet van Ceteco, dat onder meer via een netwerk van winkels duurzame consumentenprodukten afzet in Zuid-Amerika, groeide met 27 procent tot 380 miljoen gulden.

Dit heeft bestuursvoorzitter F. Eigenveld van Ceteco (voor 70 procent in handen van Hagemeyer) gisteren bekend gemaakt. Eigenfeld verwacht in 1996 een verdere verbetering van de omzet en het netto resultaat. De snelle omzetgroei in het afgelopen jaar is behaald door acquisities (uitbreiding van belangen in Mexico en Venuzuela, overname in Ecuador) en autonome groei.

De komende jaren is de expansie van Ceteco vooral gericht op de Mexicaanse markt. Daarnaast wil het handelshuis snel blijven groeien Midden-Amerika en het noorden van Zuid-Amerika. In Brazilië worden voorlopig geen activiteiten ontplooid.

Ceteco is de crisis in Mexico met een lichte omzetgroei in het afgelopen jaar “goed doorgekomen”. Concurrenten die in het afgelopen jaar zijn verzwakt vormen mogelijk een prooi voor een nieuwe overname in dit and dat voorlopig nog slechts drie procent van de omzet vertegenwoordigt.

Volgens Eigenfeld was 1995 een slecht jaar voor de koopkrachtontwikkeling in heel Zuid-Amerika. De groei van het bruto nationaal produkt (bnp) in de Latijnsamerikaanse regio lag op ongeveer een procent. Dit jaar verwacht Ceteco een groei van het bnp met 4,5 procent.

De lage marktpenetratie van witgoed en consumentenelektronica, de belangrijkste produkten van Ceteco, in Zuid- en Midden-Amerika biedt volgens bestuurslid J. van Adrichem uitstekende perspectieven. Zelfs koploper Chili waar 67 procent van de huishoudens over een koelkast beschikt blijft sterk achter bij het Westen waar de penetratiegraad van koelkasten ongeveer 97 procent bedraagt. Landen als El Salvador (30 procent), Honduras (20 procent) en Nicaragua (8 procent) liggen nog verder achterop. Ook de toename van de bevolking in Zuid-Amerika - met 2 tot 3 procent per jaar - draagt bij aan de groeiperspectieven van Ceteco.De winst per aandeel van Ceteco steeg in het afgelopen jaar met 14 procent tot 3,49 gulden. Het bestuur heeft voorgesteld 20 procent daarvan in de vorm van dividend uit te keren. Ceteco is een groeifonds dat wil expanderen'', rechtvaardigt Van Adrichem deze lage pay out. In reactie op de jaarcijfers boekte Ceteco gisteren op de Amsterdamse beurs een winst van zeven gulden, vanmorgen daalde de koers van het aandeel met 4 gulden tot 59 gulden.

Ceteco maakte deel uit van Borsumij, het handelshuis dat is overgenomen door Hagemeyer en voelt zich naar eigen zeggen “uitstekend thuis” onder de nieuwe aandeelhouder. Van Adrichem: “Bij Hagemeyer wordt gewerkt met scherpe doelstellingen en strakke planning, dat was bij Borsumij minder het geval.”

Borsumij Wehry heeft medio 1994 dertig procent van de aandelen Ceteco naar de beurs gebracht. Borsumij verkreeg die aandelen na de ontvlechting van de mislukte fusie tussen Ceteco en Van Ommeren.