RTL5 wordt themakanaal

HILVERSUM, 26 FEBR. RTL5 gaat vanaf volgend seizoen verder als een thematisch televisiekanaal en hoeft niet te worden verkocht door eigenaar Holland Media Groep (RTL en Veronica). Dit is volgens de Holland Media Groep (HMG) de - nog informele - uitkomst van maandenlang beraad met Europees commissaris Van Miert. Een woordvoerder van Van Miert laat enkel weten dat er nog geen overeenstemming bestaat.

Volgens de woordvoerder van HMG wordt gedacht aan een speciaal kindernet, een zender met louter films, of een nieuws- en informatiekanaal. Binnen HMG zijn werkgroepen ingesteld om de haalbaarheid van die varianten te onderzoeken. Binnen enkele weken zal er een beslissing genomen moeten worden. De woordvoerder van HMG geeft toe dat Van Miert formeel zijn fiat nog niet heeft gegeven, maar zegt dat het dossier RTL5 binnen twee weken gesloten wordt.

Aanvankelijk wilde Brussel dat HMG RTL5 zou verkopen om de concurrentie tussen Nederlandse mediaconcerns te vergroten. Van Miert vond dat HMG - met als aandeelhouders RTL4 SA (een verbond van uitgever VNU en het Luxemburgse mediabedrijf CLT), Veronica en Endemol - een te grote concentratie vormde van economische macht.

De huidige, soepelere houding van Brussel heeft volgens HMG te maken met het feit dat Endemol zich uit de groep heeft teruggetrokken en samen met een aantal sterke partners (onder meer Philips en KPN) komend seizoen een sportzender begint. Die zender heeft vorige week de uitzendrechten van Nederlandse voetbalwedstrijden verworven. Bovendien zouden zenders als SBS6 en de kanalen van Wegener Arcade inmiddels voldoende partij bieden aan de Holland Media Groep. De overgebleven aandeelhouders van HMG hebben inmiddels hun aandelen herverdeeld, waarbij RTL4 SA beschikt over een belang van 66 procent, terwijl Veronica 34 procent krijgt.

Een groot aantal programma's van RTL5, zoals het voetbalprogramma De Ballen of De Gouden Koets over auto's, staan op de nominatie om naar het wat kijkdichtheid betreft tegenvallende Veronica te worden overgeheveld. Op dit moment heeft RTL5 een marktaandeel van acht à negen procent. Met het nieuwe themanet verwacht HMG tussen twee en vier procent te kunnen scoren. Als de keuze zou vallen op een nieuws- en informatie kanaal beschikt HMG met de redacties van het RTL-journaal en Veronica's Nieuwslijn over een 130 man sterke nieuwsredactie. Voor een speciaal kindernet denkt HMG aan de uitbouw van het programma Telekids. Ook het combineren van twee thema's behoort tot de mogelijkheden.