Martinair trekt verbod op roken in

ROTTERDAM, 26 FEBR. De Nederlandse Niet-Rokersvereniging CAN heeft woedend gereageerd op het besluit van Martinair om het rookverbod in haar vliegtuigen per 1 maart op te heffen. De vliegmaatschappij heeft besloten het sinds 1 november geldende rookverbod op alle vluchten in te trekken na veel klachten van passagiers en personeel.

Volgens een woordvoerder van de vliegmaatschappij kwam het geregeld voor dat passagiers ondanks het rookverbod alsnog een sigaret opstaken. “Ook gebeurde het dat klanten op het toilet rookten. Voor de volgende gebruiker is dat niet plezierig”, aldus de woordvoerder. Dit zorgde voor gespannen situaties aan boord en dat was voor Martinair de reden om het verbod in te trekken.

Vanaf 1 maart zullen in alle toestellen van de vliegmaatschappij weer rokers- en niet-rokersruimten bestaan. De Niet-Rokersvereniging is daar fel tegen. Volgens secretaris F. Nijpels is de vervuiling in de niet-rokersruimten soms erger dan in de rokersruimten zelf.

De vereniging verwijt Martinair te zijn bezweken “onder druk van een handjevol intolerante, verslaafde fanatici en een enkele amokmaker”. De belangengroepering heeft Martinair inmiddels verzocht de extra kosten die de vliegmaatschappij moet maken voor het luchtcirculatiesysteem (5 procent meer brandstofkosten) uitsluitend door te berekenen aan rokers. Martinair is echter niet van plan hierover “in discussie te treden”. “Ik weet niet waar zij die cijfers vandaan halen en daarnaast denk ik dat door het invoeren van aparte tickets voor rokers en niet-rokers de kosten voor iedereen hoger worden”, aldus de woordvoerder. De Niet-Rokersvereniging gaat haar leden oproepen voortaan te vliegen met maatschappijen die wel een rookverbod hanteren.

Martinair vreest niet dat dit minder passagiers tot gevolg heeft. “Wij hebben juist hele goede reacties gekregen van reisorganisaties en de Stichting Rokersbelangen”, aldus de woordvoerder. Hij wijst er op dat ook andere maatschappijen het rookverbod weer intrekken, zoals Malaysian Airlines.

De andere Nederlandse vliegmaatschappijen met een rookverbod zijn niet van plan Martinair op te volgen door het verbod op te heffen. Bij de KLM geldt een rookverbod op de vluchten binnen Europa en de reizen naar de Verenigde Staten en Australië. Transavia heeft een rookverbod op alle vluchten van en naar Nederland.

“Onze ervaring leert ons juist dat er grote waardering bestaat voor het rookbeleid dat wij voeren. Dat hoeft dus niet aangepast te worden”, zegt een KLM-woordvoerster. Problemen tussen rokers en niet-rokers aan boord van de vliegtuigen, zegt de KLM niet te hebben. Ook Transavia zegt geen incidenten aan boord te hebben door het verbod. Volgens een woordvoerder zou dat zo zijn omdat de vluchten van Transavia maximaal 4,5 uur duren en zelfs een kettingroker dat kan overbruggen.