Marktleider in Italië: Heineken neemt bierbrouwerij Moretti over

ROME, 26 FEBR. Heineken heeft een akkoord bereikt over de volledige overname van de Italiaanse bierbrouwerij Moretti en zegt daarmee marktleider in Italië te worden, met een aandeel van 38 procent.

De overname past in de strategie van Heineken zijn positie als de grootste bierproducent van Europa te versterken door naast het eigen merk belangrijke nationale merken te controleren. Italië wordt beschouwd als een zeer interessante markt, omdat het percentage bierdrinkers in vergelijking met veel andere Europese landen betrekkelijk laag is.

Heineken had al vijf brouwerijen in Italië, met als belangrijkste merken Heineken, Dreher en Classico von Wunster. Met een produktie van vier miljoen hectoliter kwam Heineken net achter bierfabrikant Peroni, waarin het Franse voedingsconcern Danone een minderheidsbelang heeft. Door de overname van Birra Moretti, die vorig jaar 1,5 miljoen hectoliter verkocht en in vijf jaar zowel haar marktaandeel als haar verkoopvolume had verdubbeld, wordt Heineken de grootste bierbrouwer van Italië.

Moretti, die ook Sans Souci en Labatt op de markt brengt, geldt als een van de betere merken in Italië. Het hoofdkantoor staat in Udine, in het noordoosten van het land. Daarnaast zijn er een grote brouwerij in Bologna en een kleinere, van ongeveer honderdduizend hectoliter, in de Zuiditaliaanse stad Baragiano.

De aandelen Moretti worden door Heineken overgenomen van de Belgische maatschappij Interbrew, die onder andere Stella Artois maakt. Deze had in februari vorig jaar al haar belangen in Italië afgestoten door de verkoop van haar Italiaanse dochter Interbrew Italia aan Heineken. Interbrew vond haar marktaandeel te klein en zag weinig perspectief op de Italiaanse markt.

Interbrew had daarna afgelopen zomer min of meer bij toeval de controle over Moretti gekregen met de overname van de Canadese bierbrouwer John Labatt, die het Italiaanse bedrijf controleerde. De verwachting was dat Interbrew van Moretti af wilde, onder andere om de kosten van de overname van Labatt, bijna twee miljard gulden, te betalen.

“Bijna iedere grote bierbrouwer in Italië had belangstelling,” zei Interbrew-woordvoerder Gerard Fauchey vanmorgen telefonisch vanuit Leuven. Hij vertelde dat Heineken zeer snel heeft gereageerd en meteen vorige zomer al had laten weten geïnteresseerd te zijn in Moretti.

Interbrew wilde niet vertellen welk bedrag met de overname is gemoeid. “Wij als familiebedrijf zeggen nooit hoeveel we ervoor betalen of ervoor krijgen,” zei Fauchey. Heineken Italia noch Moretti waren vanmorgen beschikbaar om toelichting te geven op de overname. De Financial Times sprak van een bedrag tussen de 150 en 175 miljoen dollar.

Het akkoord tussen Heineken en Interbrew over de verkoop van Moretti moet nog worden goedgekeurd door de Italiaanse autoriteiten. Heineken heeft laten weten dat de transactie geheel met eigen middelen van de Heineken groep zal worden betaald.