FRITS SPITS OVER Songfestivalliedjes

De week van het Songfestival begint vanavond op Ned.2, 20.16-20.37u, uitslag 23.23-23.30u, en duurt t/m vrijdag. Finale: 3/3 Ned.2 20.45-22.10u.

“De vraag of het een goed liedje was, vond ik duizend maal belangrijker dan de vraag of het een goed Songfestivalliedje was. Het moest woorden hebben die je niet al in ieder ander liedje hoort, en een melodie die zich durft te onderscheiden van de clichés. Als je alleen maar zou letten op wat er in voorgaande jaren heeft gewonnen, krijg je niets dan remakes. Ik begrijp wel de neiging om veiligheidshalve op het middenveld te blijven spelen, en natuurlijk zijn er ook grenzen - het moet wèl toegankelijk blijven voor een groot publiek. Maar je moet ook eens een mooie dribbel langs de buitenlijnen durven proberen. Dan is er des te meer kans tot scoren.”

Frits Spits, presentator van het dagelijkse programma Tijd voor twee op Radio 2, was lid van de selectiecommissie die de liedjes koos voor de nationale finale van het Eurovisie Songfestival. Vanavond begint een dagelijkse reeks tv-uitzendingen met de kandidaten Ronald Verstappen, Gina, Maxine en Franklin Brown, Lucretia van der Vloot en de Clau-Dya's. Elke avond beslist een kijkersverkiezing welke liedjes komende zondag op de finale worden gezongen. Daarna dingt de Nederlandse inzending via een voorronde naar een plaats in de internationale finale, op 18 mei in Noorwegen.

“Ik ben, wat het Songfestival betreft, nooit zo'n freak geweest als sommige anderen. Vaak heb ik me geërgerd aan de slechte liedjes. Maar ik was nu verrast door de kwaliteit van de inzendingen. Natuurlijk heb ik wel eens het vage idee gehad dat het allemaal was voorgekookt door platenindustrieën en zo, maar daar is mij niets van gebleken - anders zou ik de eerste zijn om dat wereldkundig te maken.

“Dat het een klein kringetje is van tekstschrijvers en componisten, is wèl waar. Maar daar is nu eenmaal weinig aan te doen. En dat ik in één geval, bij een inzending van de Jazzpolitie, de makers herkende aan hun stijl, was onvermijdelijk. Verder zijn alle inzenders voor ons anoniem gebleven. En we hebben er heel open en levendig over kunnen discussiëren.

“Dat de tekst in zo'n internationaal festival geen rol zou spelen, is volgens mij niet juist. Op zijn minst moeten tekst en muziek een eenheid vormen. Op de radio hoor je op dit moment vaak het nummer Terschelling van Rob Janszen, op een Amerikaanse melodie. Dat past niet. De melodie is een mal; de woorden moeten daarin passen en niet over de rand hangen. Ook een publiek dat verder niet precies weet waar de woorden over gaan, kan horen als dat niet klopt.

“Het is waar dat de Songfestivalliedjes de laatste jaren geen hits meer zijn geworden. Toevallig in Nederland wel, waarschijnlijk door het enthousiasme van Paul de Leeuw. In andere landen al jarenlang niet meer. Nu we de hele dag via stations als MTV muziek op de televisie hebben, is het Songfestival niet meer het evenement dat het vroeger was. En toch vind ik niet dat het los is komen te staan van onze tijd. Er zitten wel degelijk moderne elementen in de liedjes. Soms zit er zelfs een rapje tussen, al is dat dan danig versoft en zo populair gemaakt, dat het slap wordt. Maar je ziet juist in deze tijd dat de hitparade weer open staat voor melodieuzere liedjes, dus wie weet.”