Record handelsoverschot; Parijs hekelt 'oneerlijke' handel Italië

PARIJS, 24 FEBR. De Franse minister van financiën en handel, Yves Galland, heeft gisteren felle kritiek geleverd op “oneerlijke” Italiaanse concurrentie door middel van een lage lirekoers.

Tegelijkertijd maakte Galland bekend dat Frankrijk vorig jaar een recordoverschot boekte op zijn handelsbalans.

De Franse minister noemde de jarenlange waardevermindering van de lire “in strijd met de geest van het Europese Monetaire Stelsel”. Door de waardevermindering van de lire hebben Italiaanse bedrijven hun winstmarges binnen de Europese Unie (EU) vergroot en daarbuiten hun produkten tegen relatief lage prijzen kunnen verkopen, zo verklaarde Galland. Sommige sectoren van de Franse economie hebben volgens hem sterk hieronder geleden.

Franse textiel-, kleding- en leerexporteurs kunnen hun internationale positie alléén behouden door “de winstmarges naar beneden bij te stellen met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid”, zo betoogde Galland. Volgens hem bestaan er op dit moment geen regels om Italië te verbieden de export op deze manier te bevorderen.

De kritiek van Galland markeert de verdeeldheid tussen de verschillende landen van de EU om in 1999 een gemeenschappelijke munt in te voeren. Duitsland en Frankrijk proberen hun munt hard te maken voor 1999, terwijl landen als Italië, Spanje en Groot-Brittannië hun munten laten zweven. Voor Franse consumenten is het aantrekkelijk hun boodschappen net over de grens te doen. Galland zei dat ondanks de stijging van de lirekoers aan het eind van 1995 de Italiaanse munt in reële nog altijd 25 procent lager staat ten opzichte van de Franse franc dan in 1992.

De minister maakte bekend dat Franrkijk vorig jaar een recordoverschot van 104,5 miljard franc (34 miljard gulden) boekte op de handelsbalans. Dat is een stijging met 27 procent ten opzichte van 1994. De export kwam uit op 1,4 biljoen franc (plus 9,2 procent) en de import op bijna 1,3 biljoen franc. De wijnexport groeide ondanks de wereldwijde acties tegen de kernproeven in de Stille Oceaan. Een tegenvaller was de terugval in de auto-export, waar de Franse producenten terrein verloren op de Duitse en Italiaanse concurrentie. De export van Airbus-vliegtuigen nam met 4 miljard franc toe tot 43 miljard franc. (AFP, AP, KRF)