Philips en KPN lijken uit te groeien tot mediabedrijf

AMSTERDAM, 22 FEBR. Met hun deelname aan het sportnet dat de voetbalrechten van de KNVB waarschijnlijk zal verwerven, zijn Philips en KPN uit op content, het modewoord in de snelbewegende mediawereld. De miljardenconcerns krijgen steeds meer het aanzien van machtige geïntegreerde mediabedrijven die niet alleen beschikken over de distributie van informatie, maar ook over de informatie zelf.

Gisteren maakte KPN bekend dat het een belang van 17 procent neemt in het nieuwe sportnet waar Philips naast bankverzekeraar ING, entertainmentbedrijf Endemol en een aantal kabelbedrijven al een belang in had genomen. Het telecommunicatie-bedrijf was al eerder in gesprek geweest met de initiatiefnemers, maar durfde zich nog niet voor de onthulling, anderhalve week geleden, tot het sportnet te bekennen.

Voor de Nederlandse mediawereld gelden de Verenigde Staten als lichtend voorbeeld. Daar is de laatste jaren een fusie- en overnamekoorts aan de gang die bedrijven bijeenbrengt die voorheen niets met elkaar te maken hadden. Zorg dat je overal in de informatieketen belangen hebt, zodat je kunt inspelen op de razendsnelle ontwikkelingen, zo luidt het devies. De overname van ABC door programmaproducent Walt Disney vorig jaar was het meest spraakmakende voorbeeld.

In Nederland had producent Endemol reeds pogingen ondernomen, maar moest als gevolg van Europese richtlijnen onvrijwillig uit de nauwe samenwerking met RTL en Veronica in de Holland Media Groep (HMG) stappen. Nu lanceert Endemol een eigen net en heeft in Philips en KPN een aantal zeer kapitaalkrachtige partners gevonden. Beide bedrijven hebben de laatste jaren speciale divisies opgericht waarin de media-activiteiten zijn gebundeld, maar beide bedrijven leken moeite te hebben de juiste richting te bepalen.

B. Verwaayen, lid van de raad van bestuur van KPN, geeft toe dat zijn bedrijf, voordat het idee voor een sportnet ontstond, serieus heeft gekeken naar een overname van RTL5 - de zender die door ingrijpen van Brussel door HMG verkocht of gesloten moet worden. “Maar dan moesten wij dat kanaal zelf gaan runnen. Dat vonden we toch een stap te ver. Dat is ons vak niet. Hier stappen wij in een consortium met een brede spreiding van aandeelhouders dat ervoor zorgt dat er een professioneel management zit.”

Voordat Philips en KPN zich gingen bezighouden met een eigen televisiezender, waren de bedrijven al actieve opkopers van geprivatiseerde kabelexploitanten. KPN-dochter Casema is met 1,2 miljoen, op een totaal van zes miljoen, aansluitingen zelfs de grootste. Philips op zijn beurt heeft een groot belang in de kabelbedrijven van Amsterdam en Eindhoven.

Voor onder andere die kabelbedrijven hebben Philips en KPN een gezamenlijke onderneming opgericht die betaaltelevisie verzorgt. Deze activiteit, TeleSelect, is een rechtstreekse maar minder florerende concurrent van FilmNet. Het nieuwe sportnet heeft al aangekondigd dat een deel van de voetbalwedstrijden in een vorm van betaaltelevisie zal worden gegoten. Hoewel Verwaayen dat ontkent, lijkt TeleSelect daarvoor de voor de hand liggende kandidaat. De voetballiefhebbers zullen in dat geval extra moeten betalen en een decoder aanschaffen. En die decoders worden gemaakt door, jawel, Philips.