Grolsch ziet af van bod op Polen

ENSCHEDE, 22 FEBR. Grolsch zal geen bod uitbrengen op Browary Tyskie, de laatst overgebleven brouwerij in Polen die nog geheel in overheidshanden is. De Nederlandse brouwer, die reeds een belang heeft in de grootste Poolse brouwerij Elbrewery, ziet te weinig synergie met zijn bestaande Poolse activiteiten.

Dat zegt bestuursvoorzitter Paul Snoep van Grolsch, dat in januari nog liet weten belangstelling te hebben voor Tyskie. De Poolse biermarkt is de snelst groeiende van Europa en grote mondiale spelers als Heineken, Anheuser-Busch en Carlsberg zouden een bod op Tyskie overwegen. Het Poolse ministerie van Financiën liet vorige week weten dat belangstellenden tot 1 maart de tijd hebben om een voorlopig bod op Tyskie uit te brengen.

Snoep heeft zijn beslissing af te zien van een bod genomen op basis van het memorandum dat de Poolse overheid naar potentiële bieders heeft gestuurd. Grolsch ziet vooral op het gebied van distributie te weinig aansluiting met de activiteiten van Elbrewery. Grolsch is het grootste buitenlandse merk in Polen en laat daarmee zelfs Heineken achter zich. Met het lokale merk EB heeft de Twentse brouwer een marktaandeel van 20 procent op de Poolse markt. Heineken heeft op zijn beurt een belang in de nummer drie van Polen, Zywiec.

Buitenlandse expansie is volgens Snoep voor Grolsch essentieel, wil het bedrijf als middelgrote, onafhankelijke brouwer overleven. In 1994 ging Grolsch een exportsamenwerking aan met de Duitse brouwerij Brau und Brunnen en sloot het bedrijf een alliantie met de Britse brouwerij Bass. Vorig jaar kocht Grolsch zijn belang in het Poolse Elbrewery. Als laatste in een reeks wapenfeiten sloot Grolsch twee weken geleden een overeenkomst met drankengigant Seagram die het Nederlandse merk in de VS gaat distribueren. Circa een kwart van Grolsch' omzet komt nu uit het buitenland.

    • Paul Wessels