Delta Lloyd terug in ziektekosten

AMSTERDAM, 22 FEBR. Drs. C.H. Tesselhoff, als lid van de raad van bestuur van Delta Lloyd belast met de sector levensverzekeringen, had het er gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers moeilijk mee. Moest hij Rozeker nu als concurrent bestempelen, of is deze verzekeringsdochter van Robeco - begin deze maand gelanceerd - die naam niet waardig?

Zeker is dat Delta Lloyd het avontuur van Robeco in levensverzekeringen met argusogen volgt. Het enthousiasme over de scherpe toename in de netto winst en de afgeronde reorganisatie konden niet verhullen dat de verzekeringsgroep het afgelopen jaar erg zwaar heeft gehad in deze markt die met 1,8 miljard gulden bijna de helft van de omzet (4,7 miljard) vertegenwoordigt. Volgens Delta Lloyd heeft zich in de markt voor levensverzekeringen - met name bij het aanbieden van koopsompolissen - een tarievenslag gemanifesteerd waaraan de groep weigert mee te doen.

Desondanks heeft Delta Lloyd ambitieuze plannen, juist op deze markt. Topman mr J.E. Jansen wil dat de omzet van de hele groep met 7 tot 10 procent per jaar gaat groeien. Voor het segment levensverzekeringen ligt de beoogde groei zelfs daarboven.

Jansen schetste gisteren de manier waarop die ambitieuze doelstelingen gerealiseerd moeten worden. Hij verwacht dit jaar de vruchten te plukken van de lancering van een reeks nieuwe produkten. Een team van “gerenommeerde marketingspecialisten” zal de introductie van de nieuwe polissen begeleiden.

Met een voor buitenstaanders afgesloten deel van het Internet wil Delta Lloyd voorts de banden met de tussenpersoon aanhalen. “Wij kunnen het intermediar tot niets dwingen”, zei projectleider Drs. J.A. de Hoog. “We kunnen het hem wel zo makkelijk maken dat hij bij voorkeur met ons zaken doet.”

Bij de jacht op omzetgroei lijkt Jansen de distributiekracht van een grote Nederlandse marktpartij voorlopig te kunnen onberen. Het aanhoudende gerucht dat Delta Lloyd spoedig onder de vleugels van de Britse moeder Commercial Union uit zou kruipen wees hij van de hand. Er zijn gesprekken geweest met ABN Amro, de Achmea-groep, Fortis en ING, maar daarbij is een overname niet expliciet aan de orde geweest. “Je ruikt wat aan elkaar”, zo omschreef Jansen het contact, maar “Delta Lloyd is niet te koop.”

Delta Lloyd gaat op korte termijn een ziektekostenverzekeraar overnemen. Vijf jaar geleden is deze acitviteit afgestoten, maar volgens Jansen is het ontbreken van ziektekostenprodukten in het pakket van de verzekeringsgroep een acuut probleem.

De tussenpersoon blijft - ondanks de forse kostenbesparingen van de afgelopen jaren en het gebruik van nieuwe informatietechnologie - het enige distributiekanaal voor Delta Lloyd. Wanneer de doelstellingen voor omzetgroei worden gehaald verwacht Jansen dat het personeelsbestand niet tot onder de huidige 2.250 hoeft te worden teruggebracht.

De concurrentie die zich met voordelige produkten in de markt vecht wordt zelfs met enige minachting bekeken. “Robeco betreedt de markt als direct writer”, zegt Tesselhoff met een ietwat vies gezicht. “De consument heeft behoefte aan advies. De persoonlijke benadering die onze tussenpersonenen kunnen bieden kan Robeco via zijn advertenties niet geven. Wij leveren maatwerk terwijl Robeco geen stap verder zal komen dan standaardprodukten, dat garandeer ik u.”

Tesselhoff keurde Rozeker gisteren de naam concurrent niet waardig. Uiteindelijk moest hij erkennen dat “een partij die probeert een produkt op onze markt te zetten een concurrent genoemd kan worden”. “Maar dat is een definitiekwestie”, voegde hij daaraan toe.

Desondanks liet hij niet na de beleggingsresultaten van de Rotterdamse gigant nog eens te memoreren. “Neem een willekeurige periode. Eén, twee of drie jaar. Onze beleggingsfondsen passeren Robeco op alle fronten. Van zo'n 'beleggingsspecialist' hebben wij weinig te vrezen”.