Auto uit

In W&O van 1 februari schrijft Henk Donkers over het proefschrift van de Nijmeegse psycholoog Henk Aarts. Er is, zo luidt de conclusie, 'zwaar geschut' nodig om autogewoontes te doorbreken. Maar de heer Aarts gaat verder. Niet alleen weet hij dat de automobilist - gesteund door een sterke 'autolobby' - niet uit de auto te rammen is, maar hij zegt ook hoe dat rammen moet geschieden. Citaat: 'Het benzineaccijns zou daarvoor met veel meer verhoogd moeten worden dan het 'kwartje van Kok'.'

Het moet Aarts toch duidelijk zijn, dat verhogen van accijns nauwelijks helpt. Files in de spits worden veroorzaakt door forensende automobilisten, waarvan een groot aantal bijdragen van de werkgever ontvangt, ook als de auto overdag vrijwel niet wordt gebruikt voor zakelijke doeleinden. Werknemers die een lease-auto berijden of die een km-vergoeding ontvangen zullen zich weinig zorgen maken over verhoging van de brandstofaccijns.

Maar we kunnen de auto helemaal niet missen bij het woon-werkverkeer! De spoorwegen kunnen de spits nu al bijna niet aan. Welke ramp zou zich gaan voltrekken als tien procent van de automobilisten vandaag besloot de trein te pakken voor hun rit naar het bedrijf?

De overheid doet er goed aan echt geld te bestemmen voor onderzoek naar principiële oplossingen: milieuschone aandrijvingen, centraal geleid verkeer etc. Ik neem graag van Dr. Aarts aan dat wij lijden aan slechte autogewoontes, maar valt de overheid niet veel meer te verwijten dan alleen de gewoonte de auto steeds verder uit te melken?

    • D.P. Bosma
    • 's Gravenmoer