Kunst als misleiding

In de rubriek 'In de marge' schreef redacteur JG onder de kop 'Kunst als mest' een badinerend stukje over de Kunsthal Rotterdam en haar huidige expositie over meestervervalser Han van Meegeren. Een van de laatste zinnen in dit stukje luidde: “Deze kanttekening draagt mogelijk bij tot de omzet van de Kunsthal (als er maar over je gesproken wordt).” Hij heeft gelijk. Wij zijn sinds de opening drie jaar geleden volop bezig om in de belangstelling te komen. Dat is ons oprecht en onverbloemd streven. De Kunsthal wil iets betekenen in de wereld van de kunst en cultuur. Dat is ook onze opdracht en wij werken daaraan met inzet en vooral met groot enthousiasme. De beloning daarvoor is veel bezoek. De afgelopen week vonden 11.000 bezoekers de ingang van de Kunsthal, en dat terwijl de architectuurkritiek vindt dat deze ingang moeilijk te vinden is. Maar wij weten inmiddels dat wanneer een onderwerp interessant is de ingang gauw gevonden wordt.

Sommigen irriteert dat. Goedkoop succes heet dat dan. Over onze exposities over Warhol, Wesselmann, Breitner Morandi (volgende maand ook in Teylers Museum), Van den Dobbelsteen (nu in de voormalige Tweede Kamer), Helena van der Kraan (haar serie 'Senatoren' is zojuist aangekocht door het Rijksmuseum), hoor je ze niet. Maar tentoonstellingen als die over Feyenoord, de Compacte Auto, de BMW Art Cars en zoals nu over vervalser Van Meegeren geven voeding aan hun irritatie. JG blijkt hun woordvoerder te zijn. Dat mag. Maar dan moet JG zich wel goed voorbereiden. De geschiedenis van deze (miskende) kunstenaar en meestervervalser hangt immers van misvattingen en misleiding aan elkaar. JG blijkt voorlopig het nieuwste slachtoffer in een lange rij: de prachtige Vermeer die hij in het schilderij 'De Muzieklezende Vrouw' (collectie Rijksmuseum) herkent en die op het affiche van Van Meegeren staat afgebeeld, is natuurlijk een echte Van Meegeren.

In 1947, na de zaak-Van Meegeren, bood de Amsterdamse rechtbank dit schilderij aan het Rijksmuseum aan. Sindsdien staat het daar geregistreerd als een Van Meegeren. Het is door de kunstenaar nooit als een Vermeer op de markt gebracht, maar posthuum heeft-ie het uiteindelijk toch weer geflikt: JG ontdekt een Vermeer!

Wij verwachten een lichte omzetstijging door deze blunder.

    • Wim van Krimpen
    • Directeur Kunsthal Rotterdam