Chirac wil fusie van Dassault en Aerospatiale

PARIJS, 21 FEBR. President Chirac heeft de knoop doorgehakt. De twee grote Franse vliegtuigbouwers Aerospatiale en Dassault moeten samengaan. Hoewel Dassault in handen is van de gelijknamige familie is de Franse staat de grootste afnemer van haar militaire vliegtuigen en is als zodanig doorslaggevend.

Gezien de teruglopende defensiebudgetten is herstructurering van de Franse militaire industrie dringend geboden. Frankrijk heeft het langst gewacht van alle Westerse landen met het terugbrengen van zijn defensie-uitgaven. Sinds enige tijd maakt president Chirac ernst met het trekken van financiële en economische consequenties uit de gewijzigde verhoudingen in de wereld. Morgen zal hij op de televisie zijn plannen ontvouwen voor krijgsmacht en defensie-industrie.

Volgens berichten vandaag in de financiële kranten La Tribune en Les Echos zou de president afgelopen zondag Serge Dassault, zoon van de oprichter van Dassault, hebben voorgehouden dat de keus is: samengaan met het staatsbedrijf Aerospatiale of wegzakken. Dassault maakt de Mirage-straaljagers maar is voor de toekomst afhankelijk van het doorgaan van het Rafale-straaljager-project (86 voor de marine, 234 voor de luchtmacht, totale kosten 200 miljard franc - 66 miljard gulden).

In militaire kring wordt het Rafale-programma erg duur geacht en weinig beter dan de nieuwste Mirages. Dassault is gisteren een publiciteits-offensief begonnen, samen met zijn toeleveranciers, om er op te wijzen dat de Rafale voor vele jaren 40.000 banen betekent. Chirac zou Dassault hebben toegezegd dat de Rafale afgenomen zou worden, mits Dassault - op eigen benen te klein voor de Europese markt - zich zou aansluiten bij Aerospatiale.

De vraag is hoe dat moet. De staat noch het verliesmakende Aérospatiale (de Franse poot van het civiele Airbus-project, met DASA deelgenoot in Eurocopter en tevens ruimtevaart-ondernemer) hebben geld om Dassault te kopen. De beurswaarde van Dassault (omzet 12,6 miljard franc) is ongeveer 4 miljard franc (1,3 miljard gulden), maar het particuliere bedrijf is voor Aérospatiale extra interessant met zijn strijdkas van naar verluidt 10 miljard franc.

Aerospatiale (omzet 48,6 miljard franc) wordt getaxeerd op 15 miljard franc, wat overname door Dassault uitsluit. De Franse regering wil absoluut een hoofdrol blijven spelen in de Europese luchtvaart-industrie. Dassault-Aerospatiale zou zich qua omvang kunnen meten met British Aerospace en DASA.

    • Marc Chavannes