Britse Ford biedt excuses aan voor 'kleurloze' foto in advertentie

LONDEN, 21 FEBR. De directie van de Britse vestiging van het Amerikaanse autoconcern Ford heeft zich van schaamte in het stof gewenteld. Ze heeft excuses aangeboden. Ze heeft smartegeld betaald.

Die knieval volgt na de ontdekking dat Ford vier van haar gekleurde werknemers op een poster en in een brochure van blanke gezichten had voorzien. Een Indiër met een baard, een stropdas en een tulband, had op de geretoucheerde versie van een oude bedrijfsfoto wel zijn das mogen houden, maar zijn gezichtsversierselen was hij kwijtgeraakt. Een bebaarde neger met uitstekende ogen had zijn huidskleur en haar voor een bril moeten ruilen. Een jonge zwarte vrouw was niet alleen blank maar ook twintig jaar ouder gemaakt.

De vier werknemers hadden samen met 21 collega's van de Ford-fabriek in Dagenham vijf jaar geleden geposeerd voor een promotie-foto. Maar het reclamebureau Ogilvy & Mather vond het voor de Poolse markt beter om de promotiefoto aan te passen. Poolse klanten zouden maar in de war raken van die donkere mensen met hun buitenissige kledingstukken. Dat zou nog niet zo'n ramp zijn geweest als het reclamebureau de Poolse foto niet onlangs weer voor een Britse campagne had gebruikt.

De betrokken werknemers reageerden gegriefd en vernederd. Honderden van hun collega's legden spontaan het werk neer.

Ford heeft inmiddels alle posters en brochures met de gewraakte foto teruggehaald. Het concern legt de verantwoordelijkheid bij de reclamefirma. Daar is een domme fout gemaakt. Zowel Ford als Ogilvy & Mather ontkennen dat het gebruik van de geretoucheerde foto een racistische achtergrond had.