Resultaat Unilever daalt met 14 procent tot 3,7 miljard

ROTTERDAM, 20 FEBR. De netto winst van Unilever is vorig jaar met 14 procent gedaald tot 3,725 miljard gulden. Het concern worstelt met de negatieve invloed van wisselkoersen en tegenvallende vraag bij consumenten in Europa.

Unilever, producent van onder meer voedingsmiddelen, wasmiddelen en toiletartikelen maakte vanmorgen bekend dat de netto winst in het vierde kwartaal van 1995 zelfs met 43 procent is gedaald tot 690 miljoen gulden. Hoge reorganisatielasten en vermindering van de handelsvoorraden in de VS waren daar debet aan. De koers van Unilever kelderde vanmorgen op de Amsterdamse effectenbeurs. De koers van het aandeel, die gisteren sloot op 230,50 gulden, noteerde omstreekst het middaguur zeven gulden lager.

Unilever becijfert het negatieve effect van de wisselkoersen op de winst op 312 miljoen gulden. In ponden daalde de netto winst met zes procent en in dollars met 3 procent. Bestuursvoorzitter Tabaksblat van Unilever wees er vanmorgen op dat het dankzij wisselkoerseffecten voor Amerikaanse producenten van consumentengoederen, zoals Procter & Gamble, gemakkelijk is een hogere winst en omzet te laten zien. “Uitgedrukt in dollars stijgt onze omzet van 45 tot 50 miljard.” In guldens daalde de omzet met drie procent tot 79,703 miljard.

Maar Unilever worstelt op zijn belangrijkste afzetmarkt, Europa, ook met een tegenvallende vraag bij consumenten. Tabaksblat noemde de volumegroei in Europa vanmorgen “zonder meer teleurstellend”. Unilever wil de marges in Europa opvoeren door verbetering van het aanbod en reorganisaties. De herstructureringsmaatregelen over heel 1995 kwamen uit op 704 miljoen gulden. Tabaksblat kondigde aan dat er voor dit jaar nog meer reorganisaties op stapel staan, “maar niet specifiek voor Nederland”.

De consumentenvraag in de VS daarentegen ontwikkelde zich “bevredigend”, maar maatregelen om voorraden te verminderen beperkten de omzetgroei.

In Azië en Latijns Amerika boekte Unilever fors hogere omzetten en winsten. Unilever gaf vorig jaar meer dan twee miljard gulden uit aan overnames van bedrijven, waarvan zeventig procent voor goodwill, een premie op de 'onzichtbare' waarde van een bedrijf zoals merkenrechten.

Unilever signaleert voorlopig nog geen verbetering van de Europese marktomstandigheden. Tabaksblat zei te verwachten dat de reorganisaties in Europa en aanhoudende winstgroei elders in de wereld er toe zullen leiden dat Unilever in 1996 een hogere winst zal boeken.