NedCar presenteert eigen familieauto

HELMOND, 20 FEBR. De Nederlandse autofabrikant NedCar zal op de autosalon van Genève, die 5 maart wordt geopend, een nieuwe, eigen auto presenteren, de Access. Het nieuwe model, een 'mono space design', is ontwikkeld zonder bemoeienis van NedCars industriële aandeelhouders Volvo en Mitsubishi.

Met de Access (Aluminium-based Concept of a COk Emissions Saving Sub-compact car) is volgens NedCar een nieuwe trend gezet in grensoverschrijdende samenwerking bij produktontwikkeling in de Europese auto-industrie. De auto is ontworpen door NedCars in Helmond gevestigde afdeling Product Design & Engeneering (PD&E). Het is een afgeplat 'multi purpose vehicle'.

De Access is een innovatieve familieauto, die slechts 850 kilogram weegt en voldoet aan zeer strenge milieu-eisen. Hij verbruikt minder dan vijf liter benzine op honderd kilometer. Er is grote aandacht gegeven aan passieve en actieve veiligheidsnormen. NedCar spreekt van een mijlpaal in de veertigjarige geschiedenis van het bedrijf. Directeur Mengelers van de ontwerpafdeling: “Onze primaire doelstelling is van PD&E een van de belangrijkste ontwikkelingscentra van Europa te maken. We opereren hoofdzakelijk in de automobielsector, omdat we daar onze wortels hebben. Bij de belangrijkste automobielconcerns hebben we al een reputatie gevestigd als centrum voor onderzoek en ontwikkeling met alle nodige kennis en vaardigheden om auto's en subsystemen te kunnen ontwikkelen op grond van merk-specifieke eisen.”

De belangrijkste klanten van de ontwerpafdeling zijn nog altijd Mitsubishi en Volvo. De nieuwe Volvo's S40 en V40 worden in het Limburgse Born geproduceerd, maar zijn in Helmond ontworpen. Het zijn Volvo's die onder supervisie van het Zweedse bedrijf zijn ontwikkeld. Met de Access wil Netherlands Car bewijzen dat de onderneming ook zonder merk-specifieke criteria een geheel eigen auto kan ontwikkelen.

De Access heeft ruim twee jaar ontwikkelingstijd gevergd. Daarbij waren naast de ingenieurs van NedCar nog 24 partners - leveranciers en fabrikanten van grondstoffen - uit tien landen in Europa betrokken. Volgens NedCar is een andere dan de traditionele weg gevolgd, door tegelijkertijd te werken aan zowel het concept en de styling als aan de ontwikkeling en volgens een strak tijdsschema.

Dit voorjaar gaat een testprogramma van start met rijdende prototypen. Eind van het jaar zal op bescheiden schaal proef gereden kunnen worden door 'derden'.