Microsoft: divisie interactieve media

NEW YORK, 20 FEBR. Software-producent Microsoft bereidt een reorganisatie voor om zich nadrukkelijker te kunnen richten op de markt voor interactieve computertoepassingen en de traditionele besturingssystemen daarvan. Dit heeft de New York Times vandaag gemeld.

De reorganisatie zal niet gepaard gaan met ontslagen, aldus de krant. Afgelopen donderdag zijn over de kwestie interne mededelingen gedaan.

Microsoft wil een divisie Interactieve Media creëren, die zich op de groeiende Internet-markt toelegt en op de volgende generatie digitale videodiscs (DVD).

Eind vorig jaar bereikten automatiseringsbedrijven en fabrikanten van consumentenelektronica en programmatuur ervoor (audio-cd, CD-ROM, CDi enzovoorts) overeenstemming over een universele wereldstandaard voor deze nieuwe schijven. Hierop kan veel meer informatie worden vastgelegd dan op de huidige generatie cd's. Verwacht wordt dat de komst van schijven met veel meer capaciteit een krachtige impuls geeft aan software-markt.

In zijn nieuwe divisie brengt Microsoft zijn huidige 'online' activiteiten onder (Microsoft Network), spelletjes, produkten voor kinderen en informatiediensten. De eerste digitale videodisc-produkten komen naar verwachting later dit jaar op de markt.

Microsoft is al enige tijd bezig zijn strategie aan te passen aan de uitdagingen die Internet stelt. Volgens concurrerende software-bedrijven, zoals Netscape en Sun, vormt Internet een bedreiging voor Microsoft omdat via dit netwerk toepassingen kunnen worden verspreid die niet afhankelijk zijn van het besturingssysteem Windows 95 van Microsoft. (AP)