Kopersstaking op Europese markt treft Unilever

ROTTERDAM, 20 FEBR. De winstdaling die Unilever vorig jaar boekte is naast wisselkoerseffecten ook het gevolg van de aanhoudende kopersstaking van consumenten in Europa. Ook voor dit jaar voorziet Unilever geen verbetering van de marktomstandigheden op zijn belangrijkste afzetmarkt.

Unilever-bestuursvoorzitter M. Tabakblat noemde het vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers “onaanvaardbaar” dat Unilever vorig jaar in Europa geen groei van de omzet boekte. De omzet bleef vrijwel gelijk op 41,277 miljard gulden, terwijl de winst in Europa daalde van 3,481 miljard tot 3,190 miljard gulden. Ook andere Europese fabrikanten van consumentenartikelen worstelen met de stagnerende markt en de hoge koers van Europese valuta's ten opzichte van de dollar. Zo rapporteerde Unilever-concurrent Nestlé in november ook al een lagere winst.

Opvallend is dat de bedrijfswinsten, uitgedrukt in gemiddelde wisselkoersen in 1994 en 1995, in bijna alle werelddelen daalden. In Europa zakte de bedrijfswinst van 3,48 miljard naar 3,2 miljard gulden. Noord-Amerika kwam uit op een daling tot 1,1 miljard tegenover 1,4 miljard gulden in 1994. Afrika en Midden-Oosten gingen omlaag van 472 miljoen naar 458 miljoen. Latijns Amerika kwam terecht op 681 miljoen tegenover 741 miljoen gulden in het jaar ervoor. Uitzondering waren de groeimarkten in Azië en de Stille Oceaan. Daar klom de bedrijfswinst van 931 miljoen gulden naar 951 miljoen.

De brutowinstmarge voor het gehele concern zakte van 8,5 naar 8 procent. Vooral in het vierde kwartaal was de achteruitgang sterk: van 8,1 naar 5,8 procent. De omzet over 1995 daalde met drie procent van 82,5 miljard gulden naar 79,7 miljard gulden. Unilever handhaaft het dividend op 6,19 gulden.

Waneer wordt uitgegaan van constante wisselkoersen steeg de winst bij voedingsmiddelen op basis van olie en zuivel licht in een markt waarvan de teruggang afnam. De winst bij ijs groeide, hoewel de verkopen weinig stegen. Bij culinaire en diepvriesprodukten en kant-en-klare thee boekte Unilever hogere omzetten en winsten. Bij toiletartikelen deden deodorants en haarverzorging het goed, maar het resultaat werd gedrukt doordat Elizabeth Arden lagere omzetten boekte. Bij de introductie van een nieuwe parfum, Black Pearl, zijn volgens Tabaksblat fouten gemaakt door het management, waarin inmiddels veranderingen zijn aangebracht.

Begin vorig jaar voorspelde Tabaksblat dat de ontwikkeling van het resultaat over 1995 vooral afhankelijk zou zijn van het aantrekken van de vraag van consumenten in Europa, waar nog steeds circa de helft van de omzet van het concern vandaan komt. “Die verbetering is niet gekomen. In de eerste kwartalen hadden we te maken met de naweeën van de Omo Power-affaire en druk op de marges van de margarine-activiteiten. Daar stond tegenover dat we vooral in het laatste kwartaal het positieve effect op de marges ondervonden van de herstructureringen.”

Unilever kondigde twee weken geleden een herstructurering aan van 704 miljoen gulden, voornamelijk voor de voedingsmiddelenbedrijven in Europa en de wasmiddelensector in Noord-Amerika. De afgelopen jaren reserveerde Unilever al miljarden guldens voor reorganisaties bij de Noordamerikaanse en Europese bedrijven. Tabaksblat kondigde vanmorgen aan dat er nog meer herstructureringen in Europa op stapel staan. Hij wilde daarover alleen kwijt dat ze “niet specifiek” betrekking op de Nederlandse Unilever-bedrijven (9.200 werknemers) zullen hebben.