Ballon blijft aan de grond

NIJMEGEN, 20 FEBR. De Unicef Flyer, de luchtballon waarmee Henk Brink en Willem Hageman een non-stopvlucht rond de wereld wilden maken, zal deze winter niet meer vertrekken. De Rijksluchtvaartdienst (RLD) heeft afgelopen vrijdag het luchtwaardigheidsbewijs van de 72 meter hoge ballon ingetrokken. Het materiaal voldoet volgens het RLD niet aan de luchtvaart-eisen. Het bestuur van de stichting Global Adventures, organisator van de recordpoging met de luchtballon, beslist deze week of Brink en Hageman volgende winter een nieuwe recordpoging ondernemen.

Voor initiatiefnemer Brink is de afzegging een grote tegenvaller. Sinds 1991 was hij in de weer met zijn “jongensdroom”. Vanaf november 1994 wachtte hij met zijn teamgenoten Hageman en Wouter Bakker op ideale weersomstandigheden.

Vlak voor kerst werd de voorbereiding verstoord door het vertrek van Bakker, volgens de organisator “om strikt persoonlijke redenen”, volgens ingewijden wegens een ruzie tussen Brink en Bakker. De laatste zou twijfels hebben geuit over de veiligheid van de ballon en de capsule.

Begin januari besloten Brink en Hageman samen op te stijgen, maar het weer bleef hen parten spelen. Volgens meteorologen verloopt deze winter geen enkele dag zoals op grond van langjarige weerstatistieken verwacht mocht worden.

Half januari werd de organisatie verrast door de financiële perikelen bij vliegtuigfabrikant Fokker. De capsule van de Flyer stond in de fabriek te wachten op vertrek. Brink moest andere opslagruimte voor het gevaarte vinden om te voorkomen dat hij bij een faillissement van Fokker zou moeten procederen over zijn eigendom.

De laatste tegenvaller deed zich vorige week voor, toen een Engelse fabrikant de ballonstof van de Flyer niet deugdelijk achtte. Na uitvoerig onderzoek bleek de stof op grote hoogte “onvoldoende samenhang” te hebben. De fabrikant kan nog niet zeggen of dit euvel kan worden hersteld. Brink besloot gisteren zijn plannen voorlopig in de ijskast te zetten. Het project heeft in totaal ruim acht miljoen gekost. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) bouwde een speciale capsule die niet alleen luchtwaardig is, maar bij een noodlanding in zee ook geruime tijd kan bijven drijven. Werknemers van Fokker richtten de capsule in, vergelijkbaar met de cockpit van een Boeing 747. Brink en Hageman zouden in de lucht volledig worden aangestuurd door de vluchtleiding op Schiphol en door een team meteorologen van het KNMI. Brink en Hageman zouden onderweg onder andere gegevens verzamelen voor het Amerikaanse ruimtevaartcentrum NASA.

De capsule van de Flyer en een grote kist met het ballondoek stonden sinds tien dagen in een speciale tent in Nijmegen. Elders in de stad stond twintig miljoen liter helium te wachten om de ballon op te blazen. De organisatie moet deze week beslissen waar de spullen worden bewaard. (ANP)