Young, Reed & Pop

Neil Young: Dead Man (Vapor Records/Warner 9362-46171) Lou Reed : Set The Twilight Reeling (Warner 9362-46159) Iggy Pop: Naughty Little Doggy (Virgin 72438-41327)

Als door een speling van het lot verschijnen tegelijkertijd nieuwe cd's van rockveteranen Neil Young (50), Lou Reed (52) en Iggy Pop (48). Young zingt niet, maar doedelt een uur lang eenzaam op zijn elektrische gitaar ter verhoging van de sfeer bij de nieuwe Jim Jarmusch-film Dead Man. Het zou me niets verbazen als deze soundtrack eenzelfde reactie oproept als indertijd Lou Reed's Metal Machine Music, in die zin dat fans de cd massaal naar de winkel zullen terugbrengen omdat dit niet het nieuwe Neil Young-album is dat de verpakking belooft.

Ook Lou Reed zal er door Set The Twilight Reeling geen nieuwe fans bij krijgen. Hij neuzelt zijn chagrijnige stadspoëzie met simplistische rockbegeleiding, die in niets herinnert aan de vernieuwingsdrang van zijn Velvet Underground-verleden of aan de indringende verklanking van de tijdgeest op Berlin en het vergeten meesterwerk Coney Island Baby. Melodieën zijn zeldzaam en het is gezapigheid troef, nu Reed zijn nieuwe liefde voor gastmuzikante Laurie Anderson verwoordt in deerniswekkende teksten als 'I want to hooky wooky with you.'

De enige van dit drietal die zich schuldig maakt aan onversneden rock'n'roll is Iggy Pop, die zijn cd de volstrekt onvolwassen titel Naughty Little Doggy meegaf. 'I wanna live a little bit longer', steekt hij uitbundig van wal in een variant op zijn lijflied Lust For Life. Nu hij de Ramones heeft overleefd, vindt hij onder de hoede van producer Thom Wilson aansluiting bij het hedendaagse rumoer van neo-punkgroep Offspring. Moeiteloos schudt Iggy Pop opzwepende nummers als het aan zijn vroegere groep The Stooges verwante Heart Is Saved uit de mouw. 'Now that I'm straight', croont hij in een ballade over de dode rocker Johnny Thunders, 'I work like you.'