Pat van Hemelrijck op pad met koffers vol souvenirs van anderen; Ramona zoeken tussen de pinguïns

Voorstelling: Ramona (in-explorada), door het Alibi Collectief. Spel en samenstelling: Pat Van Hemelrijck. Gezien: 17/2 Toneelschuur, Haarlem. Tournee t/m 23/3. Inl 023-328450.

Pat Van Hemelrijck is een hartstochtelijk verzamelaar van spullen die nog de sporen van hun vorige eigenaars dragen. Lampekappen en plumeau's, schilderijtjes, kruimeldieven en kopjes: al die gebruikte dingen sleept hij mee naar het theater, alwaar ze een vorstelijke behandeling krijgen.

Drie koffers begeleiden de Vlaamse theatermaker op zijn nieuwe tournee. Na een paar minuten van volstrekte duisternis op de bühne komt er een hand uit een gebutste zwarte hutkoffer, en even later een man: Pat-de-Spullenbaas zelf, die ons trots de binnenkant van zijn hutje laat zien. Het is daar inderdaad erg knus, maar onrust drijft de man naarbuiten. Hij denkt aan een zekere Ramona, hij draagt een gedicht aan haar voor en in zijn fantasie vlucht hij naar verre streken waar, wie weet, ook Ramona ooit geweest is, de oorspronkelijke eigenares van de koffer.

Naar Patagonië voert de reis, een oord bevolkt door pinguïns, zoals uit Van Hemelrijcks bonte collectie pinguïnbordjes, -mokken en -speelgoedjes blijkt. Pinguïns zijn grappige beesten waar Pat veel schik in heeft - en toch lezen we op de middelste koffer het woord Pat-agonie, hetgeen op doodsangst wijst of op z'n minst op schrik. Steeds verwarrender, onbehaaglijker, hallucinerender worden de beelden en de geluiden: een aan een lijn opgehangen vis krijgt stijve vleugels, een bootje dobbert hulpeloos op de wilde baren van een luchtmatras, een blaasbalg produceert de klaaglijke klanken van een scheepstoeter terwijl ijsblokjes doordringend beginnen te rinkelen.

En de vis, een houterig speelgoedding met blauwe poppeogen, verschijnt op een filmdoek waarachter de presentator verdwenen is; de vis zwemt door een rood-blauw-roze onderwaterlandschap, dat, zoals we kunnen zien zodra het doek wordt opgetrokken, in feite een sculptuur is van plastic juttersgoed, aangespoeld aan het strand van Oostende of zo'n andere Belgische badplaats.

Het Alibi Collectief, met Van Hemelrijck als artistiek leider, hanteert ingenieuze projectietechnieken die in al hun eenvoud verbluffend ingewikkeld lijken. Aan Ramona (in-explorada) levert technicus Koen De Smet een belangrijke bijdrage, samen met de assemblagekunstenaars Al Balis en Fréderic le Junter plus de Fundación Patagonista, een collectiefje in het grotere collectief. Van Hemelrijck nam hun met souvenirs gevulde koffers in ontvangst en verzon er een charmante, soms wat flauwe maar meestal verrassend poëtische voorstelling bij.

    • Anneriek de Jong