Tombola

De tombola tussen de drie grootste Nederlandse ondernemingen, Koninklijke Shell, Unilever en Philips, draait op volle toeren.

Philips-topman Jan Timmer, die in mei commissaris wordt bij Shell, werd bij operatie-Centurion bijgestaan door een raad van commissarissen met oud-Shell topman Lo van Wachem en oud-Unilever voorzitter Floris Maljers. Philips en Unilever deelden ook oud-voorzitter van de Europese commissie François-Xavier Ortoli, die vorig jaar als commissaris aftrad. Shell en Unilever hebben een andere prominente figuur gemeen: oud-Bundesbankpresident Karl Otto Pöhl is sinds 1992 bij beide bedrijven respectievelijk commissaris en adviserend lid van de raad van bestuur.

Wellicht kan de band tussen Shell en Unilever nog iets strakker worden aangehaald. Een Unilever-commissariaat voor Shell-topman Herkströter (58), al weer bijna vier jaar president-directeur bij de oliemaatschappij, zou voor de hand liggen.

Koninklijke Olie, dat bezig is met de grootste reorganisatie uit zijn geschiedenis, kan de expertise van Timmer - bijnaam: Hurricane Gilbert - op dat gebied goed gebruiken. Niemand weet beter dan Timmer hoe je duizenden witte boorden-banen moet laten verdwijnen. Maar de Koninklijke worstelt ook met een ander probleem: hoe om te gaan met publiciteit. Het concern raakte vorig jaar in opspraak door de affaires rond de dumping van het olieplatform Brent Spar en vermeende milieuvervuiling in Nigeria. Herkströter zegt dat Shell lering heeft getrokken uit die affaires en naar buiten toe meer openheid zal betrachten. Het omgaan met negatieve publiciteit is een delicaat proces en Shell wil daarom beter luisteren naar de buitenwereld. Juist op dat gebied lijkt de kersverse commissaris, die de afgelopen jaren bij Philips de luiken krampachtig gesloten hield, minder deskundig.

    • Paul Wessels