Taxicentrale in Amsterdam geeft verzet treintaxi op

AMSTERDAM, 16 FEBR. De Treintaxi en de Amsterdamse Taxicentrale gaan waarschijnlijk dit jaar nog praten over de invoering van de treintaxi in de hoofdstad. Dat heeft directeur D. Grijpink van de Amsterdamse Taxicentrale vandaag gezegd.

Concrete plannen over de invoering van de treintaxi, een initiatief van de NS, zijn er nog niet. Wel heeft de centrale de Treintaxi laten weten te willen samenwerken. “De bal ligt nu bij de Treintaxi”, aldus Grijpink.

De Amsterdamse taxirijders hebben lange tijd, evenals hun collega's in andere grote steden, de invoering van de veel goedkopere treintaxi weten tegen te houden. Een rit met zo'n taxi kost momenteel zes gulden per persoon. Treintaxi's vervoeren meerdere personen tegelijkertijd naar verschillende adressen.

Volgens Grijpink, die begin dit jaar aantrad, heeft er een cultuuromslag plaatsgevonden. “Wij zijn lang conservatief geweest en waren bang voor het onbekende”, meent Grijpink. “Er wordt nu veel zakelijker gekeken.”

Het verzet tegen de komst van de treintaxi was volgens Grijpink op bestuursniveau al eerder opgegeven. Overigens verwacht hij niet dat alle chauffeurs blij zijn met de treintaxi. “Sommigen denken vast: waar is die Grijpink mee bezig”. Om de chauffeurs enigszins tegemoet te komen stelt hij wel als voorwaarde dat de treintaxi's niet bij het Centraal Station mogen staan, omdat de meeste ritjes hier beginnen en eindigen.

Een woordvoerder van de Treintaxi zei desgevraaagd zeker te willen praten met Grijpink. Hij voorziet wel problemen bij de leden van de Taxicentrale. “Vooral de eigenrijders (de chauffeurs met een eigen wagen) moeten er achter staan en die signalen heb ik nog niet. Als je het idee zou hebben dat ze echt willen, gaan we morgen om de tafel zitten.”

De Amsterdamse taxicentrale onderzoekt momenteel plannen om het vervoer in de hoofdstad te verbeteren. Grijpink is druk bezig het taxivervoer te moderniseren. Eind dit jaar komt er een nieuwe telefooncentrale, de modernste in Europa, die het mogelijk moet maken snel in te spelen op de vraag naar nieuwe vervoersvormen, zoals bijvoorbeeld de treintaxi.

Deze zomer gaat een experiment van start met drie zonetaxi's die voor vijf gulden per rit in Amsterdam-Zuidoost gaan rijden. Deze gele taxi's komen op bestelling of stoppen bij handopsteken. Als deze proef een succes blijkt, kan dit systeem ook in de rest van de stad worden ingevoerd. “Dan is de treintaxi niet eens nodig”, aldus Grijpink. Vooralsnog denkt hij echter dat de zonetaxi niet rendabel zal zijn. “Het is meer een gebaar naar de stad, bovendien heeft het ook een sociale functie.”